Viel de offerte voor een it-project te hoog uit? Lange tijd werd als eerste de post ‘verandermanagement’ geschrapt of uitgekleed; het verander- en adoptietraject pakte de klant zelf wel op, al dan niet met behulp van een ‘train the trainer’-aanpak.
Inmiddels is het besef gegroeid dat juist een goed verandertraject essentieel is als je it-vernieuwingen wilt laten slagen. Wie medewerkers of klanten onvoldoende meeneemt, betaalt daar onder de streep vaak een hoge prijs voor.
De change management consultant speelt hierbij een niet te onderschatten rol. Hij of zij vormt de schakel tussen de techniek aan de ene, en de business aan de andere kant. Wat vraagt dit van de ‘change management consultant van de toekomst’ in termen van niet te missen skills?
Vier skills
- Skill #1: Werken in multidisciplinaire teams
De tijd dat je als consultant dedicated voor veertig uur bij één klant gedetacheerd werd, ligt achter ons; grootschalige transformatieprojecten maken plaats voor kleinere klantopdrachten met een afgebakende scope. Agile werken, in kort cyclische, overzichtelijke sprints, is de norm.
Die ontwikkeling zien we weerspiegeld in het werk van de change management consultant; hij of zij maakt deel uit van een multidisciplinair highperformanceteam, waarin verschillende expertises vertegenwoordigd zijn.
Van de consultant vraagt dit in toenemende mate flexibiliteit; hij of zij moet snel kunnen schakelen tussen verschillende projecten, met andere collega’s, in steeds weer andere settings. Ook qua primaire expertise is de consultant van de toekomst flexibel; hij of zij zal steeds meer een generalist worden in plaats van een specialist. Denken in silo’s is achterhaald. Van change tot procesoptimalisatie: de moderne change management consultant beschikt (tot op zekere hoogte) over kennis van al deze gebieden.
- Skill #2: Sensitiviteit
De meeste werknemers zitten in eerste instantie niet te wachten op een van boven opgelegde verandering. Des te belangrijker dus om te kijken naar wie je doelgroepen zijn en wat ze nodig hebben om tóch succesvol te kunnen veranderen.
Dat vereist dat je als change management consultant voortdurend het gesprek aangaat, op alle niveaus; van C-level tot en met uitvoerend personeel. Wat zijn de persoonlijke drijfveren? Wat bepaalt succes? Wat hebben zij nodig om te veranderen? Als moderne change management consultant heb je voelsprieten voor de ‘vraag achter de vraag’ en ben je in staat om – door goed te luisteren – te achterhalen waarom sommige mensen niet reageren of niet aansluiten.
Een belangrijke en vaak ondergewaardeerde schakel om te komen tot duurzame verandering, is het lijnmanagement. Juist de middle-manager dient het juiste voorbeeld te geven en is vaak het eerste aanspreekpunt voor medewerkers met vragen of zorgen over veranderingen. Als je het lijnmanagement niet meekrijgt, krijg je de rest van de organisatie zeker niet mee. Des te belangrijker dus dat de change management consultant de lijnmanager weet te enthousiasmeren; door te achterhalen wat hij of zij nodig heeft om zijn of haar rol te kunnen pakken en door waar nodig coachend op te treden.
- Skill #3: Verandering meet- en zichtbaar maken
Verandermanagement is voor een aanzienlijk deel een ‘zachte’ vaardigheid, waarbij zoals gezegd communicatieve skills en sensitiviteit een rol spelen. Tegelijkertijd wint ook de ‘exactheid’ van het vak van change management consultant aan gewicht en is het de verwachting dat juist deze ‘hardere’ kant de komende jaren belangrijk wordt. Meten is weten! De change management consultant van de toekomst kan uit de voeten met data en meetmethodes en weet elke verandering meet- en zichtbaar te maken.
Dat begint bij het formuleren van meetbare doelen bij aanvang van een verandertraject. Wat is er per doelgroep nodig op weg naar een duurzame verandering? En welke indicatoren horen daarbij? Gedurende en aan het einde van het traject steekt de change management consultant geregeld de peilstok in het project. Waar staan de verschillende doelgroepen nu in hun reis naar de beoogde verandering? De change management consultant van de toekomst weet zijn werk te onderbouwen met cijfers (bijvoorbeeld over de tevredenheid van medewerkers en/of klanten) en toont op die manier voortdurend aan dat wat hij of zij doet ook daadwerkelijk bijdraagt aan de doelen van de organisatie.
- Skill #4: Kansen spotten
Van assessments tot gamification-trajecten: steeds meer bedrijven gieten verandermanagement in een productmal. Dit biedt juist voor de change management consultant kansen om zich met een persoonlijke aanpak te onderscheiden. Hij of zij heeft immers veelvuldig contact met de klant en bouwt in de loop der tijd vaak een vertrouwensband op. Vanuit zijn of haar persoonlijke band met en kennis van de klant, weet de moderne change management consultant al in een vroeg stadium commerciële kansen te spotten en deze zo mogelijk om te zetten naar nieuwe opdrachten. De change management consultant van de toekomst kijkt door een ondernemersbril naar klanten en opdrachten en wordt zo steeds bepalender bij het binnenhalen van werk.
Welke skills vind jij dat de managementconsultant van de toekomst moet hebben? Laat het hieronder weten.
(Met dank aan Dymphy Dekkers, business unit manager Management Consultancy bij Ilionx)