Outsourcers kunnen op diverse manieren het verschil maken voor hun klanten. Wie is het meest flexibel en wat met het prijskaartje? Zo wordt Deloitte eerder als prijzig ingeschat, iets wat eigenlijk ook bij Accenture het geval is. Al scoren beide dienstverleners wel hoog in andere domeinen.
In een vorig artikel hadden we het al over de specialisaties en ook over security en duurzaamheid. In deel twee van onze mini-zomerreeks over outsourcing overlopen we met Computable België nog enkele andere verschillen bij it-outsourcers in ons land, zoals commerciële aspecten en zakelijk inzicht. We vallen hiervoor terug op vergelijkende cijfers van Whitelane Research rond it-sourcing in België en Luxemburg.
1. Relaties
Kwam in ons vorig overzicht het aspect service delivery aan bod, dan gaat het bij outsourcing natuurlijk ook over relaties. Welke outsourcer scoort het hoogst op dit vlak en besteedt onder meer extra aandacht als het om het zogenaamde account management gaat? Uit de cijfers van Whitelane Research blijkt dat bedrijven die de beste algemene klantentevredenheid ten toon spreiden, tegelijk ook uitmunten in het relationele aspect: Computacenter en Hexaware doen het in dit domein namelijk het best. Ook sterk in relaties zijn Deloitte, Atos en HCL.
De partij die in België en Luxemburg onderaan bengelt als het gaat om relaties en accountmanagement is Verizon, eveneens de rode lantaarn in de (hoofd)rangschikking van de algemene klantentevredenheid bij Whitelane. Ook BT, Kyndryl, Orange Business Services en Fujitsu eindigen een stuk onder het gemiddelde als het gaat om het relationele aspect.
2. Prijs en flexibiliteit
In dit onderdeel gaat het om commerciële kpi’s (key performance indicators): hoe zit het bijvoorbeeld met het prijsniveau? Partijen die qua prijsniveau het best worden ingeschat zijn Wipro, gevolgd door Computacenter en Econocom.
Omgekeerd zijn er ook outsourcers die eerder als prijzig worden ingeschat. Uitgesproken voorbeeld hierbij is Deloitte die ook wel best de reputatie heeft om eerder aan de dure kant te zijn als het om sourcing gaat. Ook ingeschat met een hoger prijskaartje zijn Accenture en Verizon.
Een ander commercieel aspect is contractuele flexibiliteit. Volgens Whitelane Research zijn Hexaware, HCL en Cegeka in dit opzicht het meest flexibel. Ook Atos en Infosys worden in dit domein als flexibel ingeschat. Het minst flexibel blijkt Verizon, en ook BT, Kyndryl en DXC Technology worden niet als de meest flexibele partij ingeschat gaat als het gaat om contracten.
3. Digitale transformatie
Sourcing gaat natuurlijk niet alleen om prijzen en contracten, maar ook in de mate dat de outsourcer uw business begrijpt. Hier doen Delaware en Accenture het het best, gevolgd door Computacenter. Minder goed scoren BT, gevolgd door Verizon als het gaat om het zogenaamde business understanding.
Laatste aspect of KPI is innovatie, en meer bepaald innovatie die het mogelijk moet maken om zakelijk te transformeren. Hier doen Deloitte en Accenture het best. Net de partijen die eerder als prijzig worden ingeschat. Maar als het om innovatie en transformatie gaan, staan ze dus wel helemaal bovenaan.