Hoe weet je of je succesvol bent in jouw cloudreis en digitale transformatie? Gezien de onzekerheid en veranderingen in de huidige zakelijke omgeving, is het moeilijk een stabiele basis te vinden om de resultaten aan te meten. Aan de andere kant maken de cloud en devops het gemakkelijk om voortdurend te leren en aan te passen zodat je om kan gaan met die onzekerheid en verandering en toch de voordelen kan realiseren die je van plan bent. Er zijn hiervoor een paar kaders die kunnen helpen.
- Meten tegen primaire bedrijfsdoelstellingen
De cloud is geen strategie op zich; het is een krachtig hulpmiddel voor het realiseren van bedrijfsstrategieën. Het is belangrijk om het cloudinitiatief te verbinden met de strategische doelstellingen van het bedrijf. Dit levert de businesscase op voor het cloudinitiatief, de urgentie om de uitvoering te stimuleren, de prioriteiten… en de criteria om succes te meten. De cloud kan met veel dingen helpen, maar het is moeilijk om alles tegelijk te doen (dat wil zeggen, het is moeilijk om uitvoeringsbeslissingen te nemen over prioriteiten). Door specifieke groeidoelstellingen te kiezen, kun je jouw succesmaatregelen afstemmen op de businesscase en zo activiteiten sturen. Meet resultaten af tegen wat je echt belangrijk vindt: het behalen van cruciale bedrijfsdoelstellingen.
- Kostenreductie meten
Er zijn drie belangrijke punten om in gedachten te houden met de kosten. De eerste is dat wanneer je in de cloud werkt, de kosten niet zomaar een gegeven zijn – je kan de kosten actief te beheren. Dit is anders dan de aanpak van het datacenter van een bedrijf, waar jouw hardwarekosten vast zijn en contant geld vooraf uit eigen zak gaat. Het tweede is dat je in de cloud veel transparantie kunt en moet verwachten in jouw kosten en eenheidseconomie. En ten derde zullen jouw kosten variëren op basis van hoeveel je de cloud gebruikt, wat op zijn beurt weer afhangt van de koers die jouw bedrijf inslaat.
Je zal afwegingen moeten maken over de hoeveelheid moeite die je wilt steken in het actief verlagen van de kosten. Zo kun je softwareontwikkelaars tijd laten besteden aan het optimaliseren van hun code om de uitvoeringskosten te verlagen. Er is een discipline genaamd finops die hiervoor een structuur biedt. Maar er is natuurlijk een wisselwerking met de tijd van jouw ontwikkelaars: je betaalt alternatieve kosten voor het andere waardevolle werk dat ze niet doen.
We moeten technologiekosten echt als variabele kosten gaan beschouwen – ze moeten variëren met de inkomsten, en de timing van uitgaande geldstromen moet in overeenstemming zijn met inkomsten.
- It-levering meten
Werken in de cloud verbetert het vermogen van it om te leveren aan de rest van het bedrijf. Hoewel dat moeilijk te meten klinkt, is het onderwerp behoorlijk grondig bestudeerd en zijn er enkele goede ideeën over hoe dit te doen. In het boek ‘Accelerate’ laten Dr. Nicole Forsgren en haar co-auteurs zien dat een kleine set it-statistieken bedrijfsresultaten voorspelt, en dat deze statistieken nauw verbonden zijn met bepaalde it-praktijken.
Wat je wilt meten is (1) releasefrequentie: hoe vaak it wijzigingen in it-systemen kan implementeren, (2) foutpercentage van wijzigingen — hoe vaak die wijzigingen tot problemen leiden, (3) cyclustijd voor het implementeren van wijzigingen — hoelang het duurt om it-mogelijkheden te leveren zodra ze klaar zijn voor gebruik, (4) gemiddelde tijd om problemen te herstellen, en (5) beschikbaarheid van systemen. Dit lijkt een te kleine reeks maatregelen om alles te omvatten wat it doet, maar Forsgren laat zien dat ze indicatief zijn voor goede it-praktijken zoals automatisering, effectieve testpraktijken en teamverantwoordelijkheid, die op hun beurt bedrijfsresultaten opleveren.
- Zakelijke agility en leanness meten
Laten we agility definiëren als het vermogen om snel, goedkoop en met een laag risico te reageren op veranderingen in de zakelijke omgeving. Net als risico (zie hieronder) kan het moeilijk te meten zijn. Omdat het om potentieel gaat moet het vaak meer als een financiële optie worden geanalyseerd. En je hebt een beperkte steekproefomvang om te meten: hoe vaak breng je een nieuw product op de markt en hoe snel heb je dat in het verleden gedaan?
Maar dit is minder een probleem dan het lijkt. Je kunt het transformatietraject nog steeds begeleiden om ervoor te zorgen dat jij aan snelheid en agility wint. Ook kun je de waardestroomkaart van jouw product- of functieleveringsproces tekenen om meetbare manieren te vinden om verspilling te verminderen. De typische tijd tussen het voelen van een verandering in de omgeving en het reageren erop is jouw doorlooptijd; de waardestroom omvat zaken als governanceprocessen, resourceprovisioning, teamassemblage en technische levering. De cloud is een krachtig hulpmiddel voor het verwijderen van verspilling in veel delen van dit proces, maar het bestuur en de financiering moeten worden aangepakt om er het beste van te maken.
- Risicovermindering meten
De cloud helpt veel soorten bedrijfsrisico’s te verminderen. Ik zou concentreren op: (1) securityrisico, (2) veerkrachtrisico en (3) compliancerisico. De beste manier om hier te meten is om de bronnen van risico’s in elke categorie te identificeren en deze meetbaar te verminderen.
Het compliancerisico kan worden beheerd door middel van geautomatiseerde beleidshandhaving, continue controle en transparante rapportage. Je kunt het beste meten door het aantal controles te tellen dat volledig geautomatiseerd is en het aantal dat continu wordt geverifieerd. Om het veerkrachtrisico aan te pakken, definieer je mogelijke rampscenario’s, simuleert deze indien mogelijk en controleert of je met succes op elk scenario kan reageren. Voor security is de aanpak vergelijkbaar: specificeer kwetsbaarheden en werk eraan om ze te verminderen.
Conclusie
Dus voor een cfo die wil weten hoe hij de waarde die hij uit de cloud haalt, kan meten, zou ik zeggen: begin met het formuleren van bedrijfsdoelstellingen – het waarom. Werk vervolgens samen met de CIO om het plan op te stellen voor wat je moet doen om die voordelen te krijgen. Spreek af hoe jullie succes gaan meten. Voer dat plan dan uit. Het vinden van manieren om resultaten te meten is eigenlijk slechts een aspect van het verkrijgen van duidelijkheid over doelen en het formuleren van benaderingen om deze te bereiken.
(Auteur Mark Schwartz is enterprise strategist bij Amazon Web Services.)