Meer dan de helft (56 procent) van de Belgische facturen in het bedrijfsleven wordt niet op tijd betaald. Dat zegt bedrijfsdataspecialist Altares Dun & Bradstreet op basis van de eigen Payment Study bij 183.600 bedrijven. De kleinste Belgische bedrijven betalen in 46,9 procent van de gevallen op tijd. Bij de grootste ondernemingen is dat slechts 12,4 procent.
Altares Dun & Bradstreet deed onderzoek naar zakelijke betalingen in veertien Europese landen. Denemarken is de beste leerling van de klas: daar int negentig procent van de bedrijven op tijd zijn facturen. In Ierland wachten ondernemers het langst op hun geld. Daar betaalt nog geen derde (32,7 procent) van de bedrijven binnen de afgesproken termijn. België staat op een schamele twaalfde plek (44 procent), net boven het Verenigd Koninkrijk (42,8 procent).
Schrale troost: van de veertien onderzochte landen staat België in de top drie van bedrijven die het snelst vooruitgaan op vlak van betaalbedrag. In 2019 betaalde 39,8 procent van de bedrijven op tijd: 4,2 procent minder dan nu. Vooraan in het lijstje staat buurland Nederland met een stijging van vijf procent. Toch kan het nog altijd beter: een kwart (25,8 procent) betaalt daar nog steeds te laat.
Grote en kleine ondernemingen
Er is op Europese schaal een groot verschil merkbaar tussen het betaalgedrag van grote, kleine en micro-ondernemingen. De grote Belgische ondernemers overschrijden het vaakst de betaaltermijn, slechts 12,4 procent van deze vallen binnen de termijn. Microbedrijven liggen dan weer op kop, daar betaalt bijna de helft (46,9 procent) een factuur mooi op tijd. Bij kleine bedrijven komt dat neer op zo’n vier op tien (36,7 procent). Ter vergelijking: in koploper Denemarken is dat nog altijd negentig procent.
Joris Peeters, chief data scientist bij Altares Dun & Bradstreet: ‘Grote bedrijven konden traditioneel vaak langere betaaltermijnen bedingen bij hun leveranciers, zeker indien dit kmo-bedrijven betrof. De wetgeving terzake werd in februari 2022 nog verder aangescherpt, waarbij een aantal achterpoortjes om betaaltermijnen verder te laten oplopen, aangepakt werd. Het streefdoel van de wetgever hierbij is ervoor te zorgen dat facturen tussen bedrijven, de facto binnen een redelijke termijn van dertig dagen betaald zouden worden. Deze maatregel heeft tot doel de liquiditeit van het bedrijfsleven te verbeteren, en dat zorgt over het algemeen voor een gezonder ondernemingsklimaat en méér investeringen.’