Amper een jaar geleden was er sprake van een historisch hoge investeringspiek in de markt van verzekeringssoftware, maar de afgelopen zes maanden kwam daar de klad in. In plaats van zo'n 4,5 miljard dollar per kwartaal, stegen de wereldwijde investeringen in 'insurtech'-bedrijven in het tweede kwartaal van 2022 niet uit boven de twee miljard. Vooral softwarebedrijven die langer bestaan, zijn uit de gratie, blijkt uit marktonderzoek.
De investeringen in de wereldwijde markt van verzekeringstechnologie gaan terug naar pre-coronaniveau, concluderen onderzoekers van dataleverancier Dealroom.co, investeerder Mundi Ventures, de Spaanse verzekeraar Mapfre en de Nederlandse NN Group (Nationale Nederlanden).
Nu was het vooral vorig jaar ook wel een gekkenhuis, met in het tweede en derde kwartaal van 2021 nooit eerder geziene investeringspieken van 4,5 miljard en zelfs 4,7 miljard dollar. In het laatste kwartaal van dat coronajaar was het al een stuk minder, maar nog steeds opvallend hoog.
Piekkwartalen
Vooral de heel grote investeringsrondes in verzekeringssoftwarebedrijven komen het afgelopen halfjaar bijna niet meer voor, aldus de onderzoekers. Het gaat dan om investeringen van meer dan 250 miljoen dollar. Deze categorie was in de piekkwartalen van 2021 nog goed voor ongeveer een derde van het geïnvesteerde kapitaal.
Wat de afgelopen maanden is gebleven, zijn kapitaalinjecties van honderd tot 250 miljoen dollar en derderonde-investeringen (Series C) tussen de veertig en honderd miljoen dollar. Tweederonde-investeringen (Series B) komen een stuk minder voor dan in de afgelopen paar jaar en ook vroegere investeringen, zoals Series A, seed en pre-seed, gebeuren opvallend weinig.
Volgens de onderzoekers lukt het Europese fabrikanten van verzekeringstechnologie momenteel beter dan hun Amerikaanse concurrenten om investeringen binnen te halen. Van de negen grootste investeringsronden van het eerste halfjaar 2022 vallen vier deals in Europa, waarvan drie in Frankrijk.