De gevolgen van de inflatie zijn een van de grootste zorgen van senior managers. ‘Cio’s moeten de mogelijke impact van deze wereldwijde inflatiegolf op de it-organisatie begrijpen. En als het om inflatie aankomt hebben ze drie keuzes.’
‘Inflatie is een dringende kwestie voor bedrijfsleiders, en het stelt hen voor unieke uitdagingen in deze ongekende tijden’, stelt Robert Naegle, topanalist bij Gartner. Hoewel de totale impact van inflatie moeilijk te voorspellen is, moeten cio’s volgens hem beginnen met het inschatten en inplannen van de it-impact ervan.
Dit betekent concreet dat cio’s drie keuzes hebben, oppert Naegle. ‘Ze kunnen hetzelfde uitgeven en minder doen. Ze kunnen meer uitgeven en hetzelfde doen. Of proberen te optimaliseren om hetzelfde uit te geven en hetzelfde te doen. Als dit laatste – optimalisatie dus – het doel is, zullen de huidige middelen moeten worden gestretcht . Ofwel, de bestaande infrastructuur zal langer meer moeten doen, en het bestaande talent zal productiever moeten zijn.
Contracten & leveranciers
Inflatie uit zich vaak in kostenstijgingen in it-contracten. ‘Een van de meest directe gevolgen van de inflatie voor cio’s zal zijn dat verkopers prijsverhogingen doorvoeren of zich voorbereiden op prijsverhogingen die van invloed zullen zijn op it-budgetten. In samenwerking met sourcing-, inkoop- en vendor managementleiders moeten cio’s it-contracten identificeren die in hoge mate blootstaan aan inflatie’, licht Naegle toe. ‘Zoek naar contracten die stijgingen koppelen aan indexen, zoals de consumentenprijsindex van een bepaald land, omdat variabele indexen waarschijnlijk tot dramatische kostenstijgingen zullen leiden. Documenteer waar dergelijke risico’s bestaan en pas budgetprognoses dienovereenkomstig aan.’
Ook is het een kwestie om prioriteiten aan te geven. Volgens Naegle zouden cio’s een lijst moeten samenstellen van de leveranciers waar ze niet zonder kunnen en van de leveranciers die overbodig kunnen zijn. ‘Voor leveranciers die van vitaal belang zijn, moet worden gezocht naar mogelijkheden om partnerschappen te versterken door waar mogelijk win-winstrategieën te gebruiken. Geef prioriteit aan deze contracten voor onderhandeling.’ En wat de andere leveranciers betreft: ‘Onderzoek voor minder strategische leveranciers de mogelijkheden om te consolideren of te migreren naar alternatieve leveranciers’, aldus Naegle.
Medewerkers
Die oefening geldt eigenlijk ook voor het bestaande it-talent. ‘Cio’s moeten strategisch te werk gaan om zich te beschermen tegen het wegvloeien van talent. Identificeer belangrijke werknemers en vergelijk de salarisplannen met bijhorende vervangingskosten voor als zij de organisatie zouden verlaten’, adviseert de analist. ‘Overweeg hierbij ook een budget voor het behouden en stimuleren van talent. Zulke middelen zijn ontworpen om kritieke vaardigheden te identificeren en te behouden. Zulk budget kan worden voorgelegd aan de financiële en personeelsverantwoordelijken binnen uw organisatie.’