De overheid werkt aan een eigen systeem om in te loggen in de digitale diensten. Dat zou dan bestaan naast Itsme, op dit moment zowat de meestgebruikte app van België. De eerder aangehaalde onvrede rond het kostenplaatje van Itsme speelt bij dit alles zeker een rol.
Ongeveer 6,5 miljoen Belgen gebruiken het authenticatie-systeem Itsme om zich online te identificeren, transacties te bevestigen en documenten te ondertekenen. Op een populatie van 8,1 miljoen Belgen tussen achttien en tachtig jaar is dat zowat tachtig procent.
Maar ook al worden er veel overheidstoepassingen mee geauthentiseerd, de app is ontwikkeld door Belgian Mobile ID, een Belgisch bedrijf dat indertijd is opgericht door de bankensector en de telecomoperatoren. De overheid werkt nu ook zelf aan een identificatiemiddel, klinkt het bij monde van Mathieu Michel (MR), staatssecretaris voor Digitalisering. In de loop van volgend jaar zou een zogenaamde digitale portefeuille klaar zijn. De bedoeling is dat je via je smartphone toegang zal hebben tot bepaalde documenten zoals je identiteitskaart en rijbewijs. ‘We kunnen niet volledig afhankelijk zijn van een privébedrijf. Wat als Itsme morgen overgenomen wordt door een bedrijf buiten Europa?’, laat Michel in Het Nieuwsblad optekenen.
Monopolie
De zet is niet verassend. Topambtenaar Frank Robben van de Kruispuntbank Sociale Zekerheid trok inzake de financiering in een interview met Computable aan de bel. ‘Itsme houdt zich niet aan de gemaakte afspraken, en dit ondanks herhaaldelijk aandringen’, stelde hij. ‘Het poogt vanuit een monopoliepositie buitenproportionele bijkomende kosten aan te rekenen aan de diverse overheden voor het gebruik van Itsme. Kosten die dan eigenlijk systematisch naar de belastingbetaler worden doorgeschoven.’