De goede oude private automatic branch exchange (pbx) of telefooncentrale houdt in België nog stevig stand. Al wil een partij als Allocloud, onlangs overgenomen door de Zweedse groep Telavox, daar verandering inbrengen met de lancering van hun ucaas-platform Telavox op de Belgische markt.
In België wagen nog te weinig bedrijven de sprong naar unified communication in de cloud, stelt Jacques Gripekoven, managing director van Allocloud. Hij staaft het met marktcijfers van de Cavell Group en van MZA-consultants. ‘Waar negentig procent van de Scandinavische bedrijven ervoor kiest om hun telecommunicatie naar de cloud te migreren, volgt in België vijftien procent deze trend.’ Sinds de overname door de Zweedse groep Telavox heeft Allocloud de ambitie om unified communication algemeen te laten doorbreken en binnen twee jaar Belgisch marktleider te worden. Allocloud is in ons land de uitdager van klassieke telecomoperatoren en specialisten in cloudcommunicatie als Dstny.
Ucaas (unified communication-as-a-service) is een dienst die bedrijfstelefonie, virtuele vergaderingen, aanwezigheid, instant messaging (zakelijke chat) en contactcenter in één toepassing moet combineren. Alles loopt via de internetverbinding van het bedrijf of van de gebruiker thuis, en via de cloud. ‘Het systeem wordt steeds populairder in Europa, vooral sinds de gezondheidscrisis en de opmars van telewerken’, beweert Gripekoven.
Onbetwiste leider
Toch is de weg nog lang. Terwijl Belgische bedrijven voorzichtig blijven, blijkt in Scandinavië dit soort diensten wijdverbreid. ‘De Telavox-groep, die in 2021 het Belgische Allocloud heeft overgenomen is daar onbetwiste leider’, aldus Gripekoven. Samen willen beide bedrijven naar eigen zeggen ‘het verouderde plaatje in organisaties stevig opsmukken.’ De goede oude pbx-telefooncentrale is nog steeds erg aanwezig in Belgische bedrijven, stelt Gripekoven vast. ‘Maar nu we een sterke vraag zien naar flexibiliteit in de arbeidswereld zoals met het hybride werken, beginnen deze systemen verouderd te geraken. Telefonie via internet was zo’n tien jaar geleden een eerste stap, maar nu brengt ucaas meer soepelheid en integreert tools voor management (crm) of voor samenwerking (Microsoft Teams)’, beweert hij.
Ucaas-technologieën werden tot hiertoe voornamelijk ingezet in grote organisaties. ‘Net zoals vroeger in het kader van telefonie willen we ucaas gaan democratiseren en aanbieden aan alle soorten bedrijven, van twee tot twintigduizend medewerkers.’