Vodafone verplaatst veel van zijn systemen en duizenden databases naar een afgezonderde cloud-omgeving gebaseerd op Oracle Cloud Infrastructure. Hierdoor krijgt de telecom-multinational binnen zijn Europese it-netwerk en datacenters de beschikking over de openbare clouddiensten van Oracle. Dit helpt bij de modernisering van de databases en bij de schaalbaarheid van bedrijfsondersteunende systemen, zoals die voor klantrelatiebeheer (crm) en order management.
Oracle en Vodafone hebben een meerjarige overeenkomst gesloten, waarbij het telecombedrijf systemen en databases migreert naar een zogeheten Oracle Dedicated Region. Dit is een beheerde cloudregio met daarin toepassingen die normaal gesproken beschikbaar zijn in de publieke cloud van Oracle.
Vodafone gebruikt al langer duizenden Oracle-databases en die komen nu dus in de afgeschermde cloud terecht. Dit geldt ook voor de systemen voor ondersteuning van de netwerkactiviteiten (OSS) en van de bedrijfsvoering (BSS).
Modernisering
De stap naar de cloud zou ertoe bijdragen dat het telecombedrijf sneller applicaties kan bouwen en deze in meerdere markten tegelijk beschikbaar kan stellen. Door de cloud-infrastructuurservices rechtstreeks in zijn eigen it-netwerk en datacenters te implementeren, verwacht Vodafone bedrijfskritieke systemen flexibel te kunnen moderniseren, beheren en automatiseren. Het zou ook goed zijn voor de reactiesnelheid van het netwerk (latency) en voor de prestaties van deze toepassingen.
Vodafone werkt aan consolidatie en modernisering van zijn it-infrastructuur. Het plan is om deze meer hybride in te richten, dus met zowel lokale als openbare onderdelen. Het telecomconcern wil bovendien nieuwe diensten sneller in de markt kunnen zetten, 24/7-klantenservice bieden en automatisering inzetten voor operationele besparingen. De deal met Oracle zou aan deze doelen bijdragen.
Een jaar geleden sloot het telecombedrijf een zesjarige overeenkomst met Google Cloud. Samen bouwen ze een dataplatform dat grote hoeveelheden Vodafone-data slim en veilig verwerkt en verplaatst naar de cloud. Het ging destijds vooral om de SAP-infrastructuur van telecomaanbieder.