Terwijl ik altijd dacht dat in de outsourcing-markt bedrijven elkaar gingen opkopen, gaat het voorlopig vaak eerder de andere weg: ze splitsen. Vaak in twee, zoals bij IBM en Atos. Drie trends in outsourcing.
IBM splitste zich in IBM en Kyndryl, waarbij de eerste resoluut voor cloud ging en deze laatste (Kyndryl dus) de infrastructuur/legacy-portfolio voor zijn rekening neemt. Of dat een toekomstgerichte business is, dat valt te betwijfelen. Een outsourcing-expert vertelde me onlangs langs zijn neus weg dat je, om bij Kyndryl te gaan werken, je best dicht tegen je pensioen aanzit. Dat vond ik er nu wel een beetje over, maar het geeft wel het gevoel weer dat leeft in de markt. Klassieke outsourcers moeten zich herorganiseren, en wel hierom:
1. Legacy weegt
De splitsing van Atos doet erg denken aan die van IBM. Het it-concern bundelt zijn infrastructuuractiviteiten in een entiteit die de handelsnaam Atos zal dragen. Het deel met de data- en applicatie-activiteiten krijgt de handelsnaam Evidian mee. Een splitsing in twee moet het geplaagde Atos er weer bovenop helpen. Mogelijk worden die twee, of één ervan, tenslotte overgenomen door een andere partij.
De financiële cijfers geven mee hoe zwaar legacy-activiteiten als een blok aan het been van deze outsourcer hangen. De activiteiten die bij Evidian terechtkomen (operationele marge 2021: 7,8 procent), worden nu eenmaal in hun groei geremd door de legacy- infrastructuuractiviteiten bij Atos. De omzet van die laatste entiteit daalde in 2021 met twaalf procent tot 5,4 miljard euro met een verlieslatende operationele marge van 1,1 procent.
De commentaar bij de splitsing zegt het helemaal. ‘Wij zijn actief in twee markten: de data- en applicatie-gedreven markt en die van infrastructuur. Het zijn twee verschillende markten met een verschillende dynamiek’, zo klinkt het bij Atos.
2. Focus loont
De tweede vaststelling is dat it-outsourcing toch vaak een kwestie van focus is. Op welke manier ook. Zelfs een partij als Accenture, internationaal in heel veel specialist, richt zich lokaal vooral op application development. De gesplitste bedrijven van Atos en IBM bevestigen deze stelling. Meer zelfs: wie geen focus heeft, is er vaak aan voor de moeite, vraag dat maar aan Getronics. We weten allemaal hoe dat afliep.
Zijn er in it-outsourcing dan geen partijen die diverse skills en doelgroepen combineren? Jawel, er zijn nog partijen die breed gaan (zoals Capgemini) maar het is de minderheid. En vaak hebben die ook een specialisatie. Cronos doet zowat alles, maar bestaat uit een conglomeraat van kleine, gespecialiseerde bedrijfjes. Voor het ene taak zit je bij Cronos1, voor het andere bij Cronos2 en ga zo maar door. Cegeka gaat inhoudelijk ook breed, maar heeft een duidelijke focus op middelgrote bedrijven ‘Onze sweet spot’ zo omschreef ceo Stijn Bijnens toen ik hem op Cybersec Europe de vraag stelde naar zijn doelgroep in outsourcing.
3. België is buitenland niet
En dan de laatste conclusie. Trends of gebeurtenissen die zich hier voordoen, zijn vaak niet representatief voor het buitenland waar bijvoorbeeld Cegeka en (zeker) Cronos al veel minder prominent zijn.
De tevredenheid en prestaties van Atos bijvoorbeeld liggen in het buitenland vaak lager dan bij ons. Terwijl het in België behoorlijke tevredenheidscijfers laat optekenen en onlangs ook grote deals binnenhaalde. Het moet voor het Belgische team van Atos ook wel teleurstellend zijn geweest. De internationale markt bepaalt waar de wind vandaan komt. Voor Atos met een echtscheiding tot gevolg.