Erp-reus SAP gaat klanten beter helpen bij de overstap naar de cloud. Om die vaak ingewikkelde migratie tot een succes te maken, startte SAP anderhalf jaar geleden met het Rise with SAP-programma. SAP gaat nu nog meer zelf de verantwoordelijkheid nemen voor het succes van klanten en wil dat niet alleen aan implementatiepartners overlaten. Daarvoor gooide SAP ook de eigen bedrijfsvoering om. Dat zei Scott Russell, lid van de raad van bestuur van SAP en eindverantwoordelijke voor het succes van de klanten van de Duitse techreus.
Russell sprak tijdens Sapphire dat 17 mei in Den Haag plaatsvond. Een week na Sapphire in de VS (Orlando) streek het SAP-circus neer in de hofstad om er samen te komen met klanten en partners uit Europa. Daar ging het in de sessies en keynote veel over Rise with SAP. Dat anderhalf jaar geleden opgetuigde programma omvat een scala aan diensten, tools en adviezen die de overstap van een on-premise erp-pakket naar S4/Hana moeten versoepelen. Ook nieuwe klanten die direct voor erp uit de cloud gaan, hebben volgens SAP baat bij die ondersteuning.
De migratie van on-premise erp naar SAP-erp uit de cloud is voor bedrijven vaak een horde. Veel klanten, zeker uit de klassieke maakindustrie of financiële sector, schuiven de overstap van hun legacy-systemen naar een moderne cloudomgeving voor zich uit. Er zitten nogal wat haken en ogen aan de overstap. Zo zijn vaak de kosten niet duidelijk en zijn er vragen over de continuïteit van de bedrijfsvoering als er, terwijl de productie moet doordraaien, een ingrijpende ict-migratie moet plaatsvinden. Persbureau Reuters haalde begin 2021 Gartner-analist Christian Hestermann aan die stelde dat van de vierhonderdduizend klanten in 25 bedrijfstakken nog geen tien procent stappen heeft gezet op weg naar de S/4Hana Cloud.
In het verleden werd de overstap naar erp uit de cloud vaak gepresenteerd als een relatief eenvoudige stap. Bovendien voelden SAP-klanten zich vaak gedwongen om over te stappen. Maar tijdens Sapphire gaven leidinggevenden van het bedrijf volmondig toe dat de stap om een erp-systemen naar de cloud te brengen voor zowel grote, middelgrote als kleine organisaties niet eenvoudig is. ‘Het is zelfs ingewikkeld’, klonk het.
Data-analyse
SAP-topman Scott Russell gaf in een bijeenkomst voor Europese vakmedia een toelichting op het Rise with SAP. Volgens hem biedt dit programma ‘bedrijfstransformatie als een dienst’ aan, waarin SAP bij erp-cloudmigraties steeds meer oog heeft voor ‘de reis’ in plaats van ‘de bestemming’.
Russell: ‘De meeste aanbieders van clouddiensten praten over de voordelen van bedrijfssoftware uit de cloud. Maar ze geven nauwelijks advies en weinig ondersteuning over hoe een organisatie daar moet komen. Ze wijzen naar hun partners en hun ecosysteem. Wij benadrukken dat we als leverancier zelf verantwoordelijk zijn voor die reis. Dat ligt dus niet alleen bij onze partners. De verantwoordelijkheid voor het leveren van dienstverlening op niveau ligt ook bij ons als leverancier.’
Hij noemt als voorbeeld dat Rise with SAP klanten meer inzicht biedt in bedrijfsprocessen. Bijvoorbeeld door naast data-analyse ook een analyse van de softwarecode uit te voeren. Ook van systemen van andere leveranciers die samenwerken met SAP wordt dat gedaan, zodat bedrijven vanuit een geschoond en efficiënt platform kunnen starten.
SAP zelf ook op de schop
SAP heeft het eigen bedrijf ook getransformeerd om klanten beter van dienst te kunnen zijn, stelt Russell. ‘We hebben onszelf de vragen gesteld: hebben we de juiste capaciteiten en hebben we de juiste technologie om aan de behoeften van de markt te voldoen? Daarop is SAP op drie belangrijke gebieden veranderd.’ Zo introduceerde de Duitse erp-reus nieuwe tools voor duurzaamheid, verantwoord ontwerp en productie en inzicht in de CO2-uitstoot van productielijnen.
Ook is er volgens Russell ‘zwaar’ geïnvesteerd in de eigen capaciteit van de technologie om het bedrijf te runnen. Hij doelt op nieuwe commerciële modellen en bedrijfsmodellen voor SAP. ‘Niet alleen van on-premise naar cloud, maar ook resultaatgebaseerde modellen en contracten op basis van de ‘geconsumeerde’ software en diensten.’
Als derde noemt hij investeringen in de betrokkenheid van medewerkers. Russell: ‘We moeten blijven werken aan het vermogen om onze klanten op een andere manier te bedienen.’ De hoofdverantwoordelijke voor het succes van SAP-klanten wijst erop dat medewerkers zich moeten richten op het resultaat van wat hun software of diensten oplevert, in plaats van te kijken wat de technologie betekent. De geboren Australiër licht toe: ‘Het gaat om de vraag: wat zijn nou werkelijk de gevolgen van bijvoorbeeld een cloud-implementatie binnen een bedrijf? Die waarde is te meten in de waardering van onze klanten in plaats van onze interne ideeën over succes.’
‘Het spel is veranderd’
Binnen SAP ligt de nadruk volgens Russell op klantsucces en resultaten. Hij laat weten dat, anders dan enkele jaren geleden en zeker in vergelijking met vijf jaar terug, het spel veranderd is.
Zo maken klanten die SAP Rise inzetten bijvoorbeeld gebruik van het bijbehorende platform om inzichten te krijgen uit zowel data van SAP-systemen als gegevens van systemen van andere leveranciers. Bijvoorbeeld om te concurreren in hun branche of markt en om hun klanten beter te bedienen.
Russell: ‘We hebben een betrokkenheidsmodel ontwikkeld dat feedback geeft. Met vragen als: wat gebruik je, hoe gebruik je dat systeem en wat zijn de voordelen die je uit dat gebruik haalt? In plaats van alleen maar aan te nemen: de klant heeft betaald en wij leveren wat we hebben beloofd. Volgens het directielid meten de meeste bedrijven vooral bits en bites. ‘Wij meten bedrijfswaarde. Dat komt eigenlijk voort uit het runnen van de bedrijfsprocessen van klanten. Het is dus een kans voor ons om waardevoller te zijn voor onze klanten door maximaal voordeel te halen uit software in de cloud.’
Kosten
Klanten van clouddienstverleners klagen nogal eens over onduidelijke kosten en een niet te behappen aanbod van diensten. Maar het directielid van SAP maakt zich geen zorgen dat het aanbod te complex wordt.
Over de achterliggende kostenstructuur van Rise with SAP zegt Russel: ‘Zonder er al te complex over te willen doen: het bedrijfsmodel van Rise bestaat uit componenten op abonnementsbasis en onderdelen die per gebruik worden afgerekend.’ Het kerngebruik van S/4Hana in de cloud valt onder een abonnementsbasis, legt hij uit. Het aanbod aan netwerkverbindingen en bedrijfstechnologie zijn op basis van gebruik.
Tips
Russell heeft een advies voor bedrijven die hun erp-systeem naar de cloud willen brengen.
- ‘Als je een verandering gaat stimuleren: doe de transformatie dan op een eenvoudige, consumeerbare manier. Het zijn missie-kritische processen van een bedrijf, het is niet gemakkelijk om zomaar van systeem te switchen.’
- Vereenvoudiging is voor Russell het toverwoord. ‘Ik denk dat bedrijven zelf ook willen kunnen begrijpen wat ze wanneer moeten gebruiken, hoe ze systemen en tools op een veel eenvoudigere manier moeten gebruiken, in plaats van gedwongen te worden om zelf door die omgeving te navigeren. Met SAP Rise proberen we hen die mogelijkheid te geven door alles te bundelen in één aanbod.’
Rise with SAP
Volgens SAP is sinds de wereldwijde coronapandemie de aandacht voor S4/Hana flink gestegen doordat werken op afstand en het afnemen van diensten uit de cloud gemeengoed zijn geworden. Het eerste kwartaal van 2022 groeide de omzet door klanten die erp uit de cloud afnemen met 71 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2021.
Volgens SAP hebben 19.300 klanten inmiddels gekozen voor S/4Hana. Daarvan zijn 13.900 live met de erp-software uit de cloud. Tijdens het evenement in Den Haag stond de teller van het aantal klanten in het Rise with SAP-programma op 2.069.