Become Digital is een evaluatie-tool om je digitale vaardigheden in kaart te brengen en te verbeteren. Het is een initiatief van Microsoft, Proximus , Agoria, PWC en UQalify. Het is niet het enige actieplan in ons land rond digitale vaardigheden.
Naast een sensibiliseringscampagne rond het belang van digitale vaardigheden in de toekomst is Become Digital een tool om mensen en organisaties te helpen om hun vaardigheden (of die van hun werknemers) te evalueren, te verbeteren en te maximaliseren. ‘De komende drie jaar zullen niet minder dan 4,5 miljoen mensen in België nieuwe vaardigheden moeten aanleren in een snel veranderende digitale wereld. Dit is een ongeziene uitdaging’, aldus Didier Ongena, general manager van Microsoft België en Luxemburg naar aanleiding van de lancering van het initiatief, samen met onder meer Guillaume Boutin, ceo van Proximus, en Bart Steukers, ceo van Agoria.
Microsoft lanceert dit initiatief, dat moet helpen om digitaal talent te doen ontluiken, in lijn met hun Digital AmBEtion-plan. ‘De ambitie is om iedereen in staat te stellen gemakkelijk toegang te krijgen tot competenties, kennis en mogelijkheden’, aldus Ongena.
Inclusie
Het initiatief lijkt op op de campagne rond DigitAll, ook recent en waar het ook draait om digitale vaardigheden en eveneens de bedrijfswereld zich bij aansluit. Bij dit initiatief hebben 46 organisaties en bedrijven zich geëngageerd door de ondertekening van het charter voor digitale inclusie. Dat deden ze vorige week bij de lancering van de DigitAll-campagne in aanwezigheid van federaal vicepremier Petra De Sutter.
Focus hier is evenwel inclusie waardoor elke Belgische burger mee is met de digitalisering. Het is een campagne om iedereen bewust te maken van de risico’s van digitale uitsluiting. BNP Paribas en Proximus zijn de voortrekkers van DigitAll. Ook op de lijst van ondertekenaars bedrijven en organisaties als Accenture, BeCode, Cyber Security Coalition, Febelfin, ING, Molengeekn, NMBS, Unizo en Smartschool.