Qua penetratie is het Belgische Itsme authenticatie-systeem een succes, mede door de CovidSafe-app. Maar onderhuids bestaat er onvrede over het financieringsmodel erachter. Frank Robben van de Kruispuntbank Sociale Zekerheid trekt aan de bel. ‘Itsme misbruikt zijn monopoliepositie.’
Vijf jaar bestaat Itsme. Circa 6,5 miljoen Belgen gebruiken het authenticatie-systeem om zich online te identificeren, transacties te bevestigen en documenten te ondertekenen. Op een populatie van 8,1 miljoen Belgen tussen achttien en tachtig jaar is dat zowat tachtig procent.
Ook bij de overheid juichen ze dat succes toe, maar zitten ze met een (financierings)probleem. En ze wijzen op de inbreng van de overheid in dit verhaal. ‘Een veilig systeem voor mobiele authenticatie en single sign-on is zeer belangrijk. Daarom is in 2017 een de facto publiek-private samenwerking gestart in de vorm van Itsme. De overheid heeft dit initiatief op tal van domeinen gesteund met duidelijke, in een KB vastgelegde afspraken rond cofinanciering’, aldus Robben, administrateur-generaal bij de Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid en topman bij Smals.
Intussen is, zo vertelt Robben, vanuit de Federale Participatie- en Investeringsmaatschappij (FPIM) een aanzienlijke kapitaalinjectie geweest. ’85 procent van de onboardings bij Itsme zijn gerealiseerd op basis van de overheidstoepassingen die Itsme gebruiken’, stelt hij. ‘De hoge marktpenetratie van Itsme is grotendeels te danken aan de steun vanuit de overheid. Kijk naar de impact die de CovidSafeBE-app had op het gebruik van Itsme.’
Gemaakte afspraken
Dat succes komt blijkbaar met een prijs, letterlijk ook. ‘Itsme houdt zich niet aan de gemaakte afspraken, en dit ondanks herhaaldelijk aandringen. Het poogt vanuit een monopoliepositie buitenproportionele bijkomende kosten aan te rekenen aan de diverse overheden voor het gebruik van Itsme. Kosten die dan eigenlijk systematisch naar de belastingbetaler worden doorgeschoven.’
Indertijd was volgens Robben, naast de andere financiering door de overheid en FPIM in het bijzonder, een maximaal bedrag afgesproken van 450.000 euro. Maar door de zogenaamde app-tot-app-integratie zou dat bedrag diverse keren worden aangerekend aan de overheid en andere partners in het project. ‘Ik reken erop dat Itsme dit onethisch misbruik van zijn monopoliepositie eindelijk stopt en respect opbrengt voor de gemaakte afspraken en de Belgische belastingbetaler’, oppert Robben. ‘Anders kan de overheid niet anders dan op korte termijn een veel goedkoper alternatief uitwerken. Al zou ik dat een spijtige evolutie vinden. Mevrouw De Bruyne, ceo van Itsme, draagt daarin een grote verantwoordelijkheid.’
Och och… typisch weer Frank Robben. Beetje schelden tegen anderen zonder de facts mee te geven. Misschien ook even meegeven dat dat KB iedereen in staat stelt om een tegenalternatief te lanceren. Waarom heeft hij dat dan niet gedaan? Oh wacht… heeft hij gedaan met zijn HELENA. Mocht alleen voor zijn eigen applicaties gebruikt worden want voldeed niet aan de criteria van het KB en de EU regulering en is dan uiteindelijk van CSAM gehaald wegens onveilig. Dat krijg je voor dat bedrag… onveilige rommel, net als al z’n andere snel gemaakte prullen zoals die covid tracing app. En als we het dan toch over centen hebben. Hoeveel betalen we aan het Smals van Frank Robben per jaar als belastingbetaler? Even kijken op de site van de Nationale Bank. 350 miljoen en Frank Robben verdient als CEO en bestuurder daar nog even een slordige 350 duizend per jaar. Evenveel als itsme voor 6.5Mio gebruikers krijgt? Steek misschien eerst je hand in eigen boezem Frank. Altijd weer hetzelfde spelletje. Meneer is boos omdat het niet van hem is, geen controle. Onze eigen Belgische narcistische Trump.
Typische Frank Robben reactie weer. Dat jullie redactie zich laat verlagen tot dit soort roddel. Bah. En intussen worden al die overheidsapplicaties van Frank Robben en ONZE data op een aftands, ouderwets GCloud data center gehost. En aan wie betalen we daar met z’n allen voor? Jawel, Frank Robben. Miljoenen per jaar. Terwijl die datacenters uit de dinosaurus tijd stammen. Geen schaalbaarheid, slechte security en kosten een veelvoud van moderne cloud infrastructuur. Heren en dames Ministers… wanneer wordt nu eindelijk eens de stekker uit de Robben dictatuur getrokken? Want het is nu echt wel welletjes geweest met z’n gezwets!
De waarheid heeft haar rechten. De federale overheid is inderdaad een authentication app aan het ontwikkelen. Diezelfde federale overheid legde destijds via Koninklijk Besluit vast dat derde partijen zoals itsme Digital ID voor authentication via een app konden zorgen. Dankzij de CovidSafe app is itsme op zo goed als alle smartphones van Belgische burgers geinstalleerd. Vooraleer de nog niet bestaande app van de federale overheid ditzelfde succes heeft zijn we minstens twee jaar verder. Trouwe lezers van mijn blog weten dat ik een haat/liefde relatie heb met Itsme maar tegelijkertijd één van de meest fervente gebruikers ben. Ik weet niet wat de overheid betaalt voor het gebruik van itsme en ik weet ook niet wat het de overheid gekost heeft om de Belgische burger uit te rusten met een SISkaart én een eID kaart om vervolgens die SISkaart te vervangen door de eID kaart. Ik nodig bij deze Frank Robben en Stephanie De Bruyne uit voor een open discussie achter gesloten deuren om van gedachten te wisselen over hoeveel geld de Belgische overheid al heeft verspild aan authentication. Jack Hamande en Mathieu Michel zijn ook welkom. Samen met Bart Steukers van Agoria modereer ik graag deze discussie want dit land heeft een te grote digitale achterstand om ruzie te maken. Bedankt William Visterin om de Belgische kat de digitale bel aan te binden.
Zowel de CovidSafe-app en de tracing-apps als de ItsMe-app zijn schaamteloze belastinggeldvreters. Het gebruik ervan wordt door onze strot geduwd, en persoonlijke gegevens worden te grabbel gegooid. En dan met een misplaatste fierheid gaan verkondigen dat er zoveel gebruikers zijn. Weg met die rommel.
@Bruno Segers… de prijs staat gewoon hier in het KB: https://bosa.belgium.be/sites/default/files/publication/file/20171022_ar_kb_agrement-erkenning.pdf
Als ik goed kan rekenen is dat max.444.900 EUR te verdelen over de verschillende dienstverleners.
Daar betaal je niet eens Frank Robben mee. Laat staan een veilige dienst die door meer dan 6Mio Belgen gebruikt wordt.
Wat me het meest stoort is dat de Belgische politiek steeds zichzelf in de voet schiet door publiek zijn eigen private innovaties af te schieten. Andere landen zouden chauvinistisch investeren in de export van zo’n product. Maar nee, Frank Robben moet ons iedere keer weer belachelijk maken voor de rest van de wereld. Intussen gaan we wel op economische missie naar de VS, wat een lachertje, om daarna onze bedrijven weer af te schieten. Wat een politiek zootje ongeregeld hier in België. Geen wonder dat mensen met innovatieve ideeën naar het buitenland trekken en geen startups meer willen opzetten in België.
Even meegeven dat we ook de reactie van Itsme (die we ook al om feedback hadden gevraagd) hebben vermeld. Die reactie is binnen, al wilden ze dus niet verder ingaan op het commentaar waarnaar we verwijzen.
En wat te vinden van de manier waarop Itsme u als vrij mens dwingt om een Microsoft of Apple licentie aan te kopen alvorens je jezelf kan identificeren. Ja via je bank kan ook maar niet alle banken doen hierin mee.
Je identificeren via een Android toestel, toch wijd verspreid, of enig Linux besturingssysteem lukt niet.
Als dit geen gemiste kansen van vrije concurrentie zijn kan onze overheid ook beter het potje hierboven dicht houden.
Mag men het kotsbeu zijn dat de overheid en diens lakeien de belastingsbetaler telkens op hypocriete wijze (ditmaal via ‘het succes’ van de Covid Safe App) ons doen en laten verder gaat ketenen aan ‘apps’ die men ‘nodig’ heeft om door het leven te gaan.
Zoals een reactie hierboven al vermeldde zijn deze ‘ontwikkelingen’ niet alleen belastingvreters, maar het is een schaamteloze ‘power grab’. Ik heb een smartphone en IK heb die betaald. Voor deze te kopen ben IK gaan werken. Met 21% BTW erbovenop waarmee vadertje staat gaat lopen omdat dit de wettelijke ‘norm’ is die ze zelf hebben geschreven. Ik heb echter het recht dat deze smartphone geen bal en ketting worden aan het been waarvan het gebruik een noodzakelijke en wettelijke dagdagelijkse afhankelijkheid wordt. Ik vind dat we genoeg ‘moeten’ in deze samenleving, die sinds Covid meer op een samenslaving lijkt in plaats van op een samenleving.
Ik wens geen slaaf te wezen van mijn smartphone, net als ik geen slaaf wens te wezen van een digitale identiteit dat door DERDEN bewaard wordt. Mijn identiteitskaart steekt in mijn portefeuille, niet bij derden. Niet dat ik deze identiteitskaart nodig heb om te ademen, te slapen, te eten, en te functioneren en van mijn dag te genieten, maar ze steekt in mijn portefeuille, dat zou voldoende moeten zijn.
Net op dezelfde manier ik geen slaaf wens te zijn van mijn e-mail account dat elke instantie telkens wenst te bemachtigen om ‘voor mijn gemakkelijkheid’ te gebruiken om mij te belasten met rekeningen. Vooraan waar ik woon, tegen de 80 jarige oude steenweg die al decennia aan vernieuwing toe is staat mijn brievenbus. Daar belanden de rekeningen even goed in, evenals de belastingsbrieven. Zolang mijn e-mail en mijn smartphone niet door derden gesponsord worden en ik betaald word om deze dagelijkse sleur ook nog eens digitaal te ondergaan, wens ik geen apps waarmee de overheid of derden mijn GSM gaat claimen.
Het spijtige is dat in Belgistan elke ‘innovatie’ in functie van deze overheid en derde partijen (zoals itsMe) worden ontwikkeld en uitgerold. Ons belastingsgeld dat naar instanties, bedrijven en programmatuur gaan waar wij niet voor getekend hebben en persoonlijk geen bal aan hebben. Hun mallemolen gaat steeds sneller, terwijl de burger nog steeds 3 tot 5 dagen nodig heeft om geld van een rekening naar de andere over te schrijven. Kort gezegd. De vooruitgang werkt voor hen, niet voor ons.
Sinds ‘project-Covid’ heeft de overheid begrepen dat het niet nodig is de onderdanige schaapjes, bij wet iets te verplichten. Het moeilijk maken of niet meer toegankelijk maken van het gebruik van oude bestaande werkende methodes is voldoende om de schaapjes snel zelf de beslissing te laten nemen om op de nieuwe wei te gaan staan waar het gras ‘veiliger’ is en ‘gemakkelijk is in gebruik’. Wat de schaapjes niet of te laat beseffen is dat het nieuwe gras op de nieuwe digitale wei vreemd genoeg moeilijker verteert en nog moeilijker door de strot gaat.
Uit de inceptie van het Covid Safe Ticket heeft de overheid inderdaag grote lessen getrokken hoe ze de geïnformeerde en skeptische burgers (die toen onterecht opzij geschoven werden en afgeschilderd werden als complottheoristen en ‘wappies’) de toegang ontnam tot de sociale samenleving waar ook zij belastingen voor betaalden. Werken mocht nog wel en voor sommigen verplichte vaccinatie of geen werk meer, dat lichtblauwe muilkorfje hielp ook wel om de mond te snoeren. Hypocriet maar toch doeltreffend voor degenen die het aanbelangt, wij burgers moesten en moeten er maar mee leren leven…
Neen dank u. Ik MOET just niks. Hou je digitale rotzooi (CST, itsme, digitale euro, digitale id enz…) maar bij, zolang er geen wet is dat men uit ‘democratisch’ Belgistan niet kan verhuizen naar landen waar dit NIET een verplichting wordt.