Door de opkomst van nieuwe methodes op het gebied van rapid application development (rad) is het vak van applicaties ontwikkelen volop in beweging. Wat betekenen deze ontwikkelingen voor ontwikkelaars? En wat zijn dé skills waarover de ‘ontwikkelaar van de toekomst’ moet beschikken?
Een werkende applicatie ontwikkelen? Anno 2022 is het geen kwestie meer van maanden, maar van weken of zelfs dagen. Geavanceerde low-codeplatforms maken het mogelijk wel acht tot tien keer sneller dan voorheen applicaties te ontwikkelen.
Daarom dé vier skills waarover de ‘ontwikkelaar van de toekomst’ zou moeten beschikken?
- Kritische blik op nieuwe technologie
De ontwikkelingen op het gebied van low-code gaan snel; platforms worden makkelijker in het gebruik en zijn eenvoudig te koppelen aan andere systemen en services.
Hier ligt een taak voor de ontwikkelaar van de toekomst; die moet fungeren als ‘technologieradar’ voor de rest van de organisatie en een kritische blik hanteren als het gaat om ontwikkelingen in de markt. In hoeverre voegen nieuwe technologieën iets toe voor klanten? En zo ja, wát voegt het dan toe?
De ontwikkelaar van de toekomst laat zich niet leiden door de waan van de dag of door wensdenken, maar verdiept zich in nieuwe technologische mogelijkheden en gaat er – via een proefabonnement bijvoorbeeld – actief mee aan de slag. Op die manier weet een ontwikkelaar zélf welke tools geschikt zijn.
- Analytische vaardigheden
Softwareontwikkeling verliep traditioneel langs vaste lijnen: eerst werd er een functioneel en technisch ontwerp gemaakt, pas daarna begon de daadwerkelijke bouw. Door de opkomst van slimme low-codeplatforms neemt de ontwikkeltijd af, omdat het technisch ontwerp zich beperkt tot integratie. Dit maakt het mogelijk om iteratief te bouwen, zonder dat de techniek opnieuw gebouwd hoeft te worden.
De verwachting is dat de verhouding tussen analyse- en bouwfase richting fiftyfifty kruipt. Dat vraagt van de ontwikkelaar om snel tot de kern te komen. Je kunnen verplaatsen in de uitdagingen en wensen van de klant, luisteren, kritische vragen kunnen en durven stellen. Daar hoort óók bij dat de ontwikkelaar het tegen de klant durft te zeggen als iets geen goed idee is.
Zo bezien ontpopt de ontwikkelaar van de toekomst zich tot een ‘challenging consultant’, die de klant uitdaagt goed na denken. Wat wil hij of zij bereiken met een bepaalde applicatie? Zo’n werkwijze past bij uitstek bij een rad-werkwijze, waarbij snel concreet resultaat geboekt wordt en aanpassingen op basis van nieuwe inzichten snel en goedkoop worden uitgevoerd.
- Klant meenemen
In het verlengde van de vorige skill ligt de vaardigheid om opdrachtgevers mee te nemen in het ontwikkelproces. Waar staan jullie nu? Wat is de volgende mijlpaal? En wat gaat er gebeuren zodra de applicatie af is, gaat de klant dan zelf het beheer doen of besteedt hij dit uit? De moderne ontwikkelaar slaat piketpaaltjes, kijkt vooruit en begeleidt de klant gedurende het proces bij het maken van keuzes.
Eerlijk is eerlijk: de traditionele gespecialiseerde ontwikkelaar staat niet bekend om zijn of haar communicatieve vaardigheden. Dat brengt een risico met zich mee; de opgeleverde oplossing is technisch misschien perfect, maar sluit misschien niet meer goed aan bij de oorspronkelijke vraag van de klant.
In het klantcontact zien we een verschuiving van technisch gespecialiseerde ontwikkelaars naar klantgerichte ontwikkelaars. Dat verruimt ook de mogelijkheid om meer zij-instromers de switch te laten maken naar de it. Denk aan de fysiotherapeut of huisarts die kiest voor een rol als consultant bij een bedrijf dat software voor de zorg ontwikkelt. Of aan de advocaat die in dienst treedt bij een leverancier van juridische software. Krachten die de taal van de klant spreken en die de cultuur snappen. Een pure it-achtergrond wordt binnen zo’n multidisciplinair team minder belangrijk.
- Denken in standaarden en maatwerk
Finance en control, inkoop, hr, marketing & sales: binnen bedrijven en organisaties zijn er steeds meer gestandaardiseerde processen. Deze processen zijn vaak niet uniek en dan volstaat een standaard-softwareoplossing met adequate configuratiemogelijkheden. De maatwerkapplicatieontwikkelaar gaat zich steeds meer richten op de níet-standaardprocessen; het maatwerk dat de klant helpt zich te onderscheiden van de concurrentie of zorgt voor optimalisatie van de eigen bedrijfsvoering.
Scherpe blik
Dat vereist een scherpe blik van de ontwikkelaar; die moet goed onderscheid kunnen maken tussen een standaardapplicatie en herbruikbare bouwblokken en -templates aan de ene, en echt maatwerk aan de andere kant. En als bepaalde vragen vaker terugkeren, moet de ontwikkelaar dit herkennen als een generiek proces dat vraagt om de ontwikkeling van een standaardtemplate.
Zo bezien is de ontwikkelaar van de toekomst ‘lui’ in de goede zin van het woord: hij of zij denkt in standaarden en is op die manier in staat om de vraag van de klant snel en efficiënt om te turnen tot een werkende applicatie. Want twee keer hetzelfde bouwen, is één keer te veel.
Welke skills vind jij dat de ontwikkelaar van de toekomst moet hebben? Laat het hieronder weten.
(Met dank aan Willem-Jan Kooijmans, sales manager rapid application development bij Ilionx.)