Omdat in België e-commerce vaak verliep via buitenlandse concurrenten, liep ons land volgens werkgeversorganisatie VBO miljarden euro's aan economische groei en duizenden jobs mis.
Dat blijkt uit een rapport van VBO, dat e-commerce in ons land en in het buitenland bestudeerde. Belgen gingen de voorbije jaren effectief aan het online shoppen maar deden dat vooral bij buitenlandse webwinkels als Bol.com, Zalando en Coolblue. Vaak ging het om winkels uit de buurlanden.
Dit alles heeft gevolgen voor de economie. Tussen 2012 en 2019 liep België, volgens het VBO, jaarlijks 0,3 procent groei van zijn bruto binnenlands product mis omdat het de e-commerceboot voor een flink stuk miste. Dat komt neer op jaarlijks een miljard euro groei en zesduizend jobs.
Belgische bedrijven hebben zich in het verleden ook minder gericht op online verkoop, of hun omzet in dat onderdeel van het zakendoen steeg alvast minder snel. De volumes aan producten die de Belgische bedrijven via het internet verkopen, stegen bijvoorbeeld tussen 2009 en 2019 met 95 procent. In Duitsland bedroeg de groei 269 procent en in Nederland 253 procent.
Nachtwerk
Volgens het VBO hinkt België achterop omdat de regels rond e-commerce in ons land strenger zijn dan die in de buurlanden. Belgische bedrijven zouden het lastiger hebben om nachtwerk te organiseren. In België is sprake van nachtwerk vanaf 20.00 uur, terwijl dat in Duitsland pas vanaf 23.00 uur het geval is en in Nederland vanaf middernacht. Ook de hoge Belgische loonkosten in vergelijking met de buurlanden liggen volgens het VBO aan de oorzaak voor onze achterstand in e-commerce.