Storyblok, een b2b headless contentmanagementsysteem (cms) dat ontwikkelaars en marketeers in staat stelt krachtige content-ervaringen te leveren op elk digitaal platform, heeft via een Series B-investering 47 miljoen dollar opgehaald. In februari 2021 harkte het Oostenrijkse bedrijf elf miljoen dollar binnen.
Na die financieringsronde in 2021 heeft Storyblok zijn team in 38 landen met vijfhonderd procent vergroot. Het aantal gebruikers, projecten en bureaupartners is meer dan verdubbeld. De nieuwe financiering versnelt productinnovatie, groei in de VS en Europa, evenals een uitbreiding naar APAC en de groei van het ecosysteem van partners en apps.
Storyblok werd in 2017 opgericht door Dominik Angerer en Alexander Feiglstorfer toen zij werkten bij een web-ontwikkelingsbureau. Daar waren zij ontevreden over bestaande cms’en. Geen systeem bleek geschikt voor zowel ontwikkelaars als contenteditors. Dit inspireerde hen een headless cms te bouwen dat voor alle gebruikers werkt. Dit volgende generatie systeem biedt veel meer flexibiliteit.
Storyblok is het enige headless cms dat vanaf het begin is gebouwd voor ontwikkelaars én marketeers. Het systeem vindt inmiddels aftrek bij 74.000 ontwikkelaars en marketeers uit meer dan 130 landen, die 120.000 projecten bouwen. Toonaangevende merken zoals T-Mobile, Damen Shipyards en Accell Global gebruiken Storyblok om content te organiseren en betere verhalen wereldwijd en onmiddellijk op alle kanalen te vertellen.
Update van het systeem
De aanstaande lancering van het nieuwe Storyblok CMS brengt verbeteringen aan digital asset management, visuele bewerking en realtime-samenwerking die de stroom van content tussen teams verder stroomlijnen. Deze updates maken het voor ondernemingen nog gemakkelijker om volledige controle over hun content te hebben in een wereld waar het overal tegelijk moet verschijnen: websites, mobiel, iot, de metaverse en daarbuiten.
‘Het veranderen van de manier waarop content online wordt beheerd en gepubliceerd, is een ambitieus doel dat de steun van gedurfde investeerders vereist’, zegt Dominik Angerer, medeoprichter en ceo van Storyblok. ‘HV Capital, Mubadala Capital, 3VC en firstminute capital zien de behoefte en mogelijkheid om van ‘één keer publiceren, overal implementeren’, de nieuwe standaard in enterprise-contentmanagement te maken.’
Headless cms
De nieuwe generatie cms’en is ‘hoofdloos’ omdat het geen frontend meer kent. Zo’n cms bestaat alleen uit een backend (de content) en deze inhoud kan op verschillende kanalen worden geplaatst doordat de backend feitelijk een application programming interface (api) is. Zo zou dit artikel vanuit zo’n headless cms op een website kunnen worden geplaatst maar ook bijvoorbeeld in een mobiele app via die api-koppeling.