De Amsterdamse data-startup Rita Personal Data, opgericht door de Belg John Arts en de Italiaan Guglielmo Schenardi, haalt een miljoen euro op. Het bedrijf bouwt aan een app waarmee gebruikers hun persoonlijke data kunnen beheren en monetiseren. Dat meldt de Belgische krant De Tijd.
Een gemiddelde Europese internetgebruiker deelt zijn gegevens met bijna tweehonderd bedrijven. Die wetenschap zetten Arts en Schenardi ertoe aan om Rita op te richten. Rita maakt een app die in kaart brengt wie wat over een bepaalde internetsurfer weet. De app laat niet alleen zien wie wie volgt, maar ook hoe dat gebeurt en hoeveel geld de gegevens waard zijn. De gebruiker kan ook bepaalde bedrijven automatisch de toegang tot die gegevens ontzeggen. Momenteel hebben al ongeveer 55.000 Europeanen de app geïnstalleerd.
Het bedrijf haalt nu een miljoen euro op bij onder meer het Amerikaanse Pitchdrive-fonds. Ook investeerders als Felix Van de Maele (Collibra) en Peter Hinssen stappen mee in. Met het geld wil Rita zijn personeelsbestand uitbreiden en blockchaintechnologie gaan introduceren in zijn toepassing. Op termijn wil Rita ertoe komen dat bedrijven gaan betalen om van bepaalde persoonlijke data gebruik te kunnen maken. De startup zou daar dan een bepaalde commissie op kunnen vangen. Er lopen daarover al gesprekken met bepaalde partijen, al is nog niks beslist.