De resultaten die SAP presenteert, zijn goed, alleen Rusland kost het bedrijf geld. Daar verzocht de Duitse softwaregigant klanten hun clouddata te verplaatsen naar het buitenland.
SAP heeft zijn resultaten voor het eerste kwartaal van 2022 bekendgemaakt. Daaruit blijkt dat de groei van zijn cloud-oplossingen aanhoudt en de inkomstenverwachtingen met tweehonderd miljoen euro zijn overtroffen. De totale inkomsten stegen met elf procent tot 7,077 miljard euro (en zeven procent als we rekening houden met constante wisselkoersen).
De cloudinkomsten stegen met 31 procent tot 2,82 miljard euro, 25 procent bij constante wisselkoersen. Het Duitse bedrijf ziet geen tekenen van vertraging vertoont nu ondernemingen na de pandemie digitaal blijven transformeren.
Alleen Rusland baart SAP zorgen. SAP-ceo Christian Klein begon zijn resultaten-call dan ook over de oorlog met Oekraïne met wat hij als ‘een menselijke tragedie op grote schaal’ omschreef. Die tragedie heeft ook de impact op de business van SAP. Zo begon SAP met het stopzetten van zijn activiteiten in zowel Rusland als Belarus. De omzet is met zestig miljoen euro verminderd en het bedrijfsresultaat zelfs met 70 miljoen euro gedaald, mede door de kosten voor hun datacenters.
Voor het hele jaar verwacht het bedrijf dat de impact rond de 300 miljoen euro zal liggen door het verlies van nieuwe activiteiten en het stopzetten van bestaande activiteiten. Bestaande klanten in Rusland zullen nog steeds hun bestaande producten kunnen gebruiken. SAP zal naar eigen zeggen ook de toezeggingen nakomen voor ondersteuning en onderhoud aan klanten die geen sancties opgelegd hebben gekregen.
Het Oekraïense nieuwsportaal The Kyiv Independent meldde dat SAP zijn klanten in Rusland heeft verzocht hun clouddata uit het land te verplaatsen voordat zijn datacenters daar werden gesloten. In een brief van 23 maart van de raad van bestuur van SAP biedt het Duitse bedrijf zijn Russische klanten drie opties: SAP kon hun gegevens overhandigen, verwijderen – beide zouden leiden tot een onmiddellijke beëindiging van het contract – of de gegevens migreren naar buitenlandse datacenters.
Middensegment
S/4HANA blijft een paradepaardje voor SAP, met nog eens vijfhonderd extra klanten vorig kwartaal die voor de oplossing kiezen. Dit brengt het totale aantal klanten dat op S/4HANA vertrouwt op 19.300, waarvan 13.900 live.
SAP bleef ook nieuwe klanten aantrekken met Rise with SAP, een pakket van oplossingen, diensten en een cloud-infrastructuur die de digitale transformatie moet helpen vereenvoudigen. Maar over de erp-oplossingen voor het middensegment van de markt bleef het eerder stil. Zo werd er geen expliciete melding gemaakt van formules als SAP Business One of SAP Business ByDesign en hun bijdrage aan de groei.