Casper, een snelgroeiende online-restaurant- of keukenketen in België, kondigt aan vijf miljoen euro te hebben opgehaald in een Series-A-ronde onder leiding van Slingshot Ventures uit Amsterdam.
Casper is een zogenaamde ghost– of dark kitchen. In 2021 had het bedrijf een omzetgroei van 210 procent en leverde het meer dan 230.000 gerechten. De financieringsronde van Casper, onder leiding van Slingshot Ventures, liep in samenwerking met serie-ondernemers Zhong Xu & Jan Hollez van Deliverect en Jürgen Ingels van Smartfin.
Klanten van Casper kunnen bij tien online-restaurants bestellen: van Gloria’s pasta en Barney’s burgers tot salades, bagels of een volledig veganistisch gerecht van de Vegetarische Slager. Bestellen kan rechtstreeks bij de virtuele restaurants of via Casper zelf, waarbij de verschillende merken kunnen worden gecombineerd tot één bestelling, in één levering.
Casper streeft er naar eigen zeggen naar om zoveel mogelijk met lokale leveranciers te werken. Binnen dertig minuten moeten de maaltijden tot aan de deur bezorgd of zijn ze klaar om af te halen. Casper werkt samen met de bekende marktplaatsen Takeaway.com, Deliveroo en Uber Eats.
Achterafstraatjes
In tegenstelling tot andere ghost kitchens, die zich vaak in achterafstraatjes ophouden met geblindeerde ramen, is Casper zichtbaar in het straatbeeld met transparante locaties, een herkenbare branding, techniek om inloopbestellingen te plaatsen en wachtruimtes voor de bezorgers.
De markt voor afhaalmaaltijden, en bijhorende technologie en software, is in volle expansie. Marktonderzoek van Euromonitor voorspelt dat de maaltijdbezorgingsindustrie rond 2030 een biljoen dollar waard zal zijn.