Het Belgische Perlego, dat zich specialiseert in educatieve technologie (edtech) haalt vijftig miljoen dollar op bij onder meer Mediahuis Ventures. Perlego biedt een soort van Netflix of Spotify voor onderwijscursussen.
Perlego omschrijft zichzelf als ’s werelds grootste online-abonnementsdienst voor studieboeken. Met de financiering wil Perlego zijn groei wereldwijd versnellen, vooral in de VS waar studenten worstelen met de stijgende onderwijskosten, het afstandsleren en het tot een goed einde brengen van hun studies.
Het gaat om een Series B-financieringsronde van vijftig miljoen dollar, geleid door Mediahuis Ventures, de durfkapitaalpoot van Mediahuis, met participatie van Raine Ventures en Evli Growth Partners. ‘De ronde omvat zowel strategische uitgevers als angel investors zoals de oprichters van het leerplatform Kahoot, Jamie Brooker en Johan Brand, via het We Are Human fonds’, meldt het persbericht.
Piraterij
Als bedrijf heeft Perlego een uitgesproken missie. De resultaten die universiteitsstudenten behalen zijn, volgens de ondernemers, nauw verbonden met de toegang die ze hebben tot studieboeken en cursusmateriaal. ‘Het huidige model om dergelijk educatief én kwalitatief materiaal te bekomen, werkt niet voor hen, noch voor de uitgevers ervan. De kosten voor studieboeken rijzen al decennia de pan uit’, klinkt het.
In plaats daarvan nemen studenten hun toevlucht tot piraterij en de tweedehandsmarkt: elk jaar worden meer dan een miljard publicaties illegaal gedownload, waardoor de inkomsten van uitgevers van studieboeken met bijna een kwart dalen.
Perlego wil onderwijs naar eigen zeggen betaalbaarder en toegankelijker te maken door universiteitsstudenten onbeperkte toegang te bieden tot de educatieve content en studiehulpmiddelen die ze nodig hebben om te slagen. ‘Wij zijn het enige online-leerplatform dat het overgrote deel van alle wereldwijde uitgevers van studieboeken samenbrengt in een betaalbaar all-you-can-read-abonnementsmodel.’