Belgische e-commerce stijgt op een jaar tijd met een derde. Ons land telt intussen 56.642 webshops. Dat zijn vooral heel kleine, ook bij de nieuwkomers.
Met 11,7 miljard euro is de Belgische e-commercemarkt verder gegroeid met ruim 33 procent ten opzichte van 2021. In 2021 werden meer dan 150 miljoen transacties geregistreerd, 39 procent meer dan vorig jaar.
De cijfers komen van de zesde editie van de ‘E-commerce Barometer’, dat het Belgische online-landschap in kaart brengt vertrekkende vanuit transactiedata van webshops. Greet Dekocker, managing director bij SafeShops, had naar eigen zeggen wel groeicijfers verwacht, maar is toch verrast door de resultaten. ‘Het veranderde online-gedrag van de consument blijft aanhouden en groeit zelfs nog. Dat weerspiegelt zich zowel in het transactievolume als in het aantal transacties.’
Vooral (piep)kleine webshops
In 2021 telde ons land 56.642 webshops, 17,5 procent meer dan in 2020. Nieuwkomers situeren zich vooral in het micro en kleine segment van de markt. Samen zijn zij goed voor 97 procent van het totaal aantal Belgische webshops.
Het zijn de medium en grote webshops, in totaal 1.455, die het grootste deel van de e-commerce-omzet realiseren. Ze zijn goed voor 84 procent van het transactievolume of 9,8 miljard euro. ‘België heeft een goed scorend middenveld. Procentueel bekeken, tekenen de micro- en kleine webshops mooie cijfers op. Maar het zijn de medium en grote webshops die ons sterkhouden in een toch wel internationale en globale competitie’, vertelt Dekocker.
Buitenlandse online-shoppers vinden, volgens hem, stilaan terug hun weg naar Belgische webshops. ‘Door de crisis was dit cijfer teruggelopen tot vijftien procent, maar de huidige resultaten geven aan dat opnieuw 21 procent van het transactievolume uit het buitenland komt.’ Traditioneel zijn het vooral Fransen (38 procent) en Nederlanders (idem) die bij Belgische webshops kopen.
Betalen
73 procent van alle online-aankopen bij Belgische webshops worden betaald met een debetkaart, vooral Bancontact. Twintig procent met een kredietkaart. ‘Nieuwe’ betaalmiddelen – zoals maaltijd- en ecocheques, maar ook Google Pay en ‘Achterafbetalen’– doen hun intrede maar vertegenwoordigen nog een zeer klein marktaandeel.