Het kan verleidelijk zijn een grote cloudprovider in te huren die zichzelf positioneert als een onestopshop. Verleidelijk, maar niet altijd een goed idee.
Hoewel de cloud een gelijk speelveld creëert door alle gebruikers toegang te geven tot dezelfde infrastructuur en technologie, kan het ook differentiatie in de weg staan. Dit komt doordat organisaties de controle over hun data weggeven aan een generalist die zich specialiseert in infrastructuur, niet in databases.
Hart van de organisatie
De database vormt het hart van de organisatie. Op basis hiervan zijn assets te inspecteren, analyseren en optimaliseren. Het is een tool die essentieel is voor het vormen van een slimme strategie en het ontwikkelen van nieuwe inkomstenstromen. Daarnaast helpen data niet alleen de infrastructuur, maar ook de organisatie om haar flexibel te houden en snel te laten aanpassen aan nieuwe behoeften in de markt.
In een tijdperk van toenemende digitalisering is het riskant om data toe te vertrouwen aan een generalistische cloudprovider. Niet alleen omdat je dan de controle over jouw data uit handen geeft, maar ook de manier waarop deze verwerkt en beheerd worden. Vooral bij workloads en applicaties die voor differentiatie zorgen, moet je erop vertrouwen dat de cloudprovider de technologie en de waarde daarvan voor het bedrijf en zijn concurrentiepositie begrijpt. Een goede cloudpartner is voortdurend op zoek naar nieuwe en betere databeheermogelijkheden die bedrijven helpen hun concurrentievoordeel te behouden.
Geef jouw data wat liefde
‘Data is de nieuwe olie’ of ‘data is het nieuwe goud’. Het is zeker waar dat data macht bieden, en deze macht moet beschermd worden. Als een bedrijf data-enabled of data-gedreven is of wil worden, dan is het logisch data wat meer liefde te geven. Zoals computerwetenschapper Kurt Bollacker zei: ‘Data waarvan wordt gehouden, hebben de neiging om te overleven.’
Data zijn echter alleen goed te behandelen als deze ondersteund worden door een kwalitatief product en door toegankelijke experts die de technologie kennen. Op die manier zijn eventuele vragen of nieuwe behoeften snel aan te pakken. Ook zijn op basis van inzichten belangrijke strategische beslissingen te nemen over hoe de eigen producten of diensten te analyseren, optimaliseren en differentiëren. Voordelen van het werken met een gespecialiseerde database-partner ten opzichte van een generieke cloudprovider zijn:
-
Planning
Als er belangrijke wijzigingen zijn in de architectuur staan er deskundige adviseurs klaar die kunnen helpen prestaties in de cloud te optimaliseren.
-
Ontwerp
Een database-expert kan helpen het databaseontwerp te verbeteren om de impact van onverwachte afwijkingen (zoals bugs) te minimaliseren en de time-to-market te verkorten.
-
Doorlopend beheer
Vooral bij gebruik van open-source databases in een kritieke omgeving, is het niet raadzaam te wachten tot de community een probleem aanpakt. Een deskundige partner die in zijn software investeert, maakt het makkelijker om beveiligings- en prestatieproblemen voor bedrijfskritische systemen snel op te lossen.
-
Toekomstplannen
De juiste database-specialist heeft de middelen om een roadmap te ontwikkelen. Dit helpt de strategische waarde van data te maximaliseren.
Trend
In de wereldwijde economie van tegenwoordig wordt het bereiken van differentiatie ten opzichte van de concurrentie steeds afhankelijker van data en hoe goed organisaties deze gebruiken om kansen te identificeren en hun producten en dienst te optimaliseren. Wij zien ook de trend dat bedrijven hun strategieën voor cloudmigratie naar omgevingen van grote cloudproviders heroverwegen. Deze heroverweging gaat niet alleen over het verlagen van soms onverwacht hoge kosten voor infrastructuur, maar ook over het bepalen welke mogelijkheden nodig zijn voor databeheer om de bedrijfsdoelen en de differentiatie van producten of diensten te ondersteunen.
Data zijn een onderscheidende factor. Het is dus van cruciaal belang dat een cloudprovider over genoeg gespecialiseerde vaardigheden en kennis beschikt om innovatie te stimuleren en de database-stack goed te beheren. Zonder dergelijke strategische partnerships haalt een organisatie mogelijk niet het meeste uit zijn data en laat het concurrentievoordeel liggen.