Een op de drie data-scientists is ontevreden over de resultaten van analytics-projecten. Het gebruik van analytics en de inzet van modellen door hun bedrijf leidt vaak tot frustraties. Iets meer dan veertig procent heeft moeite met de manier waarop analytics-inzichten door organisaties worden ingezet bij de besluitvorming. Eenzelfde percentage klaagt dat data-science-resultaten niet worden gebruikt door zakelijke besluitvormers.
Dit blijkt uit een internationaal onderzoek van het analytics-bedrijf SAS onder 277 data-scientists. De impact en waarde van analytics blijven beperkt als hiervoor geen draagvlak bestaat binnen organisaties of het management niets met de resultaten doet.
Aan data-scientists worden hogere eisen gesteld zeker nu de digitale transformatie door de pandemie in een stroomversnelling is geraakt. Uit het onderzoek komen een aantal tekortkomingen naar voren. Minder dan een derde van de respondenten zegt over gevorderde of deskundige vaardigheden te beschikken op gebied van programma’s zoals cloudbeheer en databasebeheer. SAS vindt dit een probleem omdat het gebruik van clouddiensten aanzienlijk is toegenomen. Ook signaleert SAS bezorgdheid over de ondersteuning van data-scienceteams en een tekort aan data-scientists.
Het onderzoek brengt ook een gebrek aan consistente aandacht voor ai-ethiek aan het licht. Meer dan veertig procent van de respondenten geeft aan dat hun organisatie geen specifieke controles doet op de analytics-processen met betrekking tot vooroordelen en discriminatie