Zoom heeft in zijn vorige boekjaar een pak meer omzet en nettowinst gedraaid dan het jaar daarvoor, maar beleggers en analisten zijn ontevreden over de vooruitzichten van het bedrijf. Voor het lopende boekjaar gaat de Amerikaanse videobelspecialist uit van een omzetstijging van iets meer dan tien procent.
Is de groei in videobeldiensten voorbij? Dat is de vraag waarmee Zoom-beleggers worstelen nadat het bedrijf teleurstellende groeiprognoses bekendmaakte. In het gebroken boekjaar 2021-2022 draaide Zoom een omzet van net geen 4,1 miljard dollar, een stijging van 55 procent. Voor dit jaar verwacht Zoom daar nog ‘slechts’ tien procent bij te doen. Onder de streep hield Zoom een nettowinst van ruim 1,3 miljard dollar over, bijna het dubbele van de 671,5 miljoen van een jaar eerder.
Zoom bediende op het einde van vorig jaar 2.725 organisaties die meer dan meer dan honderdduizend dollar bij het bedrijf spendeerden, twee derde meer dan een jaar daarvoor. Er waren 509.800 klanten met minder dan tien werknemers, een stijging van negen procent. Kleine bedrijven zijn meer wispelturig in hun keuze van videobeldienst en wisselen vlugger van provider, zegt cfo Kelly Steckelberg in een gesprek met analisten.
Zoom was een van de grote ‘winnaars’ van de Covid-pandemie. Omdat werknemers thuis moesten werken, kreeg het bedrijf een instroom van nieuwe klanten die verbinding wilden houden met collega’s en leidinggevenden. Op zijn hoogtepunt in oktober 2020 was het bedrijf op de beurs ongeveer evenveel waard als Cisco. Sindsdien is het aandeel bijna tachtig procent van zijn waarde kwijtgespeeld. Ook de bekendmaking van de tegenvallende groeivooruitzichten zette een stevige verkoopgolf in gang en een koersdaling van zo’n tien procent.