Een nieuwe investeringsronde heeft de Amerikaanse logistieke-softwareleverancier Flexport bijna een miljard dollar opgeleverd. De gevestigde orde kan zijn borst natmaken; het bedrijf, dat een wereldwijd digitaal boekingsplatform voor vervoerders, verladers en transporteurs aanbiedt, wil met het extra kapitaal uitbreiden naar nieuwe regio's. Het Europees hoofdkantoor is overigens in Amsterdam gevestigd.
Flexport (San Francisco) wordt in de markt van logistieke software gezien als een van de aanstormende partijen die online-boekingsomgevingen aanbieden waarin klanten hun supply chains (voorraadketens) volautomatisch kunnen inrichten. Met behulp van data-analysetools krijgen zij tevens inzicht in de actuele loop van vervoersstromen, milieueffecten en financiële transactie-afwikkelingen. De scale-up, opgericht in 2013, kreeg de wind in de rug door de logistieke transportproblemen die wereldwijd ontstonden als gevolg van de Covid-19-pandemie.
Dit platform voor wereldwijde logistiek is alweer toe aan zijn vijfde (Series-E) investeringsronde en haalde daarin 935 miljoen dollar (824 miljoen euro) op. De ronde werd geleid door Andreessen Horowitz en MSD Partners, waarbij het Canadese e-commercebedrijf Shopify eveneens een strategische investering voor zijn rekening nam. Verder namen bestaande partners DST Global, Founders Fund, Softbank Vision Fund en andere investeerders, waaronder tech-entrepreneur Kevin Kwok, ook deel aan de kapitaalronde.
Flexport gebruikt het kapitaal om zijn technologieplatform voor wereldwijde logistiek verder te ontwikkelen en uit te breiden naar nieuwe regio’s. Ook wil het zijn partnerkanaal vergroten.