Grote internationale ondernemingen hebben de mond vol van duurzaamheid zonder dat ze dit ook maar in de verste verte waarmaken. In weerwil van veel pr-praat wordt niet of nauwelijks duidelijk hoe ze de klimaatneutraliteit denken te bereiken.
Dit komt naar voren uit een onafhankelijke studie die de toonaangevende onderzoeksinstituten Carbon Market Watch en het NewClimate Institute presenteren. Bijna alle 25 onderzochte multinationals maken zich schuldig aan greenwashing. Ze zeggen allemaal snel klimaatneutraal of zelfs klimaatpositief te zijn, maar hun werkelijke commitments blijven ver achter. Heel weinig multinationals zijn echt groen bezig.
Alleen de grote Deense rederij Maersk komt redelijk goed uit deze studie, qua transparantie van het klimaatbeleid en de integriteit van de klimaatstrategie. De techbedrijven Apple, Sony en Vodafone scoren ook niet slecht. Ze zijn vrij transparant, maar committeren zich weinig overtuigend.
Lichte onvoldoendes zijn er voor Amazon, Deutsche Telekom en Google. Gewoon slecht qua integriteit scoort Accenture, dat nota bene beweert in 2025 de netto-emissies van kooldioxide tot nul terug te brengen. Deze it-dienstverlener kon de onderzoekers allerminst overtuigen. Onduidelijk is hoe Accenture de claims denkt te kunnen waarmaken. En dat terwijl het voor een leverancier van diensten toch niet zo moeilijk is zich op dit gebied te onderscheiden.
De onderzoekers vinden het merkwaardig dat Accenture geen verantwoordelijkheid neemt voor de huidige emissies door compenserende maatregelen te nemen dan wel bijdragen te leveren aan het klimaat, terwijl anderzijds het klimaat-leiderschap wordt geclaimd. Accenture zegt van plan te zijn in 2023 alleen nog maar hernieuwbare elektriciteit in te kopen. De onderzoekers twijfelen zeer of het hier om energie uit zon, wind of waterkracht gaat. Ook de maatregelen die Accenture neemt om de emissies te verminderen, zijn bijzonder verdacht.
Opvallend is ook de lage klassering van Google. Dit techbedrijf claimt sinds 2007 klimaatneutraal te zijn. In 2030 zou men zelfs koolstofvrij zijn. Maar de onderzoekers zetten grote vraagtekens achter de eerste bewering. Wat Google precies bedoelt met het koolstofvrij zijn in 2030 laat zich volgens hen niet achterhalen. Google past een reeks maatregelen toe die de emissies van kooldioxide terugbrengen, maar de onderzoekers hebben meer informatie nodig om te beoordelen of deze maatregelen toereikend zijn.