De Belgische flashdealmarktleider Outspot wist de conversie van zijn nieuwsbrief te verhogen door het bouwen van een sales recommendation-systeem. Hierbij doen verschillende zelflerende en -evaluerende ai-modellen simultaan productaanbevelingen. Het project ‘Sales Recommendation Engine’ bij Outspot is de tweede nominatie voor onze Computable Awards in de categorie IT Project of the Year in SMB Market.
Outspot zoekt voortdurend naar nieuwe manieren om aanbiedingen zo relevant mogelijk te maken, en dit voor miljoenen gebruikers in België en Europa. Samen met de Leuvense ai-experten van Dataroots ontwikkelde het een sales recommendation-systeem. Dataroots schreef meerdere recommendation-modellen vanaf nul met een resem invalshoeken en parameters.
Drie modellen
‘We hebben drie mogelijkheden verkend’, vertelt Bram Verbeke, machine learning engineer bij Dataroots. ‘Eerst vanuit een ‘content based’-aanpak. Hier gaat het model op basis van het koop- en klikgedrag van de gebruiker gelijkaardige producten aanraden. Als tweede hebben we gewerkt met ‘collaborative filtering’, waarbij het model gelijkaardig koopgedrag ontdekt bij verschillende gebruikers en hiervoor aanbevelingen geeft. Ten slotte hebben we een combinatie gemaakt in een hybride benadering.’
Er diende grondige analyse gemaakt te worden van de resultaten van de verschillende modellen om na te gaan welk model de meest relevante aanbeveling gaf ten opzichte van het baseline model. Correct evalueren is in het geval van Outspot echter een uitdaging. ‘Het assortiment is erg beperkt en verandert continu. De modellen dienen dus van nul te beginnen wanneer er geen historische gegevens zijn over bijvoorbeeld nieuwe producten. Dit is met een groot en vast assortiment zoals bij een Bol.com anders’, klinkt het. ‘Ook liggen de marges tussen bijvoorbeeld toiletpapier of een reis behoorlijk uit elkaar en zijn de gebruikersprofielen erg divers. Door naar de dagopbrengst te kijken, krijgen we de meest objectieve weergave van de prestaties van onze modellen.’
Waarom de nominatie?
De oplossingen van Dataroots zorgden op een jaar tijd voor een globale rendementstoename op de e-mails die oploopt tot ongeveer 24 procent. Maar het stopt hier niet voor Outspot en Dataroots. ‘Gelet op ons businessmodel zijn ai en machine learning onmisbaar’, stelt Stefan Van Overbeke, ceo van Outspot.
Door veel te experimenteren kon Outspot naar eigen zeggen in hun domein pionierswerk verrichten. ‘We blijven monitoren en zien nog diverse scenario’s waarbij we nieuwe modellen kunnen inpassen of dat we uiteindelijk naar één ultiem model zullen gaan. In ieder geval laat de schaalbaarheid van deze oplossing ons toe om deze modellen meer aanbevelingen te laten doen, wat tot nog betere resultaten zal leiden.’
Meer informatie over de Computable Awards en nominaties vindt u hier. Deze week worden werkdagelijks de vijf genomineerden in de categorie IT Project of the Year in SMB Market bekendgemaakt. De winnaar komen we te weten tijdens vakbeurs Cybersec Europe op 11 en 12 mei 2022. U kunt zich gratis registreren voor het event.