Bedrijven stappen over op de cloud om hun voordeel te doen met schaalbaarheid, hoge capaciteit, kostenefficiëntie, wendbaarheid en innovatie. Maar bestaande organisatorische structuren maken het vaak lastig om deze voordelen te benutten. Veel bedrijven zetten daarom een cloud center of excellence (ccoe)-team op om te evangeliseren, hun cloudtransformatie aan te sturen en al hun processen in de cloud te heroverwegen. Maar dan moet het ccoe wel correct worden geïmplementeerd. Dit zijn zes veelgemaakte fouten bij het bouwen van een ccoe.
- Gebrek aan betrokkenheid van de directie en de belangrijkste stakeholders
Een veelgemaakte fout is het niet zoeken van steun bij leidinggevenden om te helpen bij de transformatie naar de cloud, en de stakeholders binnen het bedrijf op één lijn te krijgen.
Eén van de belangrijkste eerste stappen bij het bouwen van een ccoe is communiceren met, en steun zoeken bij alle C-suite-leiders. Zij en de stakeholders helpen bij het identificeren en betrekken van de juiste mensen en moeten in ieder geval geïnformeerd worden over de voordelen en doelstellingen van de ccoe. Inzicht in het ‘waarom’ is nodig om alle neuzen in dezelfde richting te krijgen.
- Niet begrijpen waarom je een ccoe bouwt
Omdat er zoveel gedaan moet worden, vaak onder tijdsdruk, haasten bedrijven zich soms en werken ze alleen maar lijstjes af in plaats van hun organisatie te herstructureren. Ze bouwen een ccoe omdat ze hebben gehoord dat het belangrijk is voor een succesvolle cloudtransformatie. Maar ze begrijpen niet echt waarom. Houd de volgende belangrijke punten in gedachten bij het bouwen van de ccoe:
- De ccoe richt zich op de interne behoeften van een organisatie en werkt achteruit om oplossingen te maken waarmee teams effectiever in de kunnen cloud te bouwen;
- De ccoe creëert mechanismen om implementaties te standaardiseren en af te stemmen op het beleid voor beveiliging, compliance en servicebeheer;
- De ccoe standaardiseert ook technische operationele procedures voor het AWS-platform, waarbij gebruik wordt gemaakt van cloudgebaseerde tools en methoden om technische operaties te beheren;
- De ccoe optimaliseert, verbetert en standaardiseert het cloudplatform voortdurend.
- Gebrek aan communicatie
Communicatie is essentieel voor een succesvolle cloudtransformatie. Door duidelijke en transparante details te delen over de processen, activiteiten en status, ligt de ccoe op één lijn met de directie, verschillende bedrijfsonderdelen en andere stakeholders.
Veel bedrijven realiseren zich niet hoeveel impact een cloudtransformatie kan hebben. Bijna elke afdeling binnen een organisatie zal worden beïnvloed, van een verandering in de manier waarop de financiën worden berekend tot een verandering in de soorten middelen die moeten worden ingehuurd.
- Nog steeds uitvoeren op de traditionele manier
Het niet invoeren van devops of agile binnen een organisatie is een veel voorkomende reden waarom ccoe’s er niet in slagen waarde toe te voegen. Devops is een combinatie van culturele filosofieën, praktijken en hulpmiddelen die het vermogen van een organisatie om waardevolle acties uit te voeren snel verhogen. Agile werken betekent werken met focus op de beoogde bedrijfswaarde, als een implementatie niet de verwachte bedrijfswaarde oplevert, moet het team zijn aanpak aanpassen of de inspanning stoppen. Op devops en agile gebaseerde organisaties evolueren en verbeteren sneller dan organisaties die traditionele processen voor ontwikkeling en infrastructuurbeheer gebruiken. Deze snelheid stelt organisaties in staat om hun klanten beter te bedienen en effectiever te concurreren op de markt.
- Legacy-verantwoordelijkheden niet herstructureren
Een veel voorkomende fout die bedrijven maken, is het geven van nieuwe cloud-verantwoordelijkheden aan medewerkers zonder ze te ontlasten van hun eerdere on-premise verantwoordelijkheden. Omdat de legacy on-premises-omgevingen al langer bestaan, gaan ze gepaard met veel legacy-problemen, inefficiënties, onopgeloste softwarebugs en een verouderende infrastructuur. Medewerkers met bestaande legacy-verplichtingen vinden het dus een uitdaging om iets gedaan te krijgen in de cloud. Ze worden voortdurend afgeleid door on-premises legacy-kwesties. Dit leidt vaak tot gemiste deadlines in de cloud, overwerkte medewerkers en algehele frustratie.
- Proberen meteen een perfecte ccoe te bouwen
Net als bij de meeste initiatieven binnen een cloudtransformatie, loont het om klein en vroeg te beginnen. Vaak beschikken bedrijven in eerste instantie niet over alle cloudvaardigheden die ze nodig hebben om hun ideale ccoe op te bouwen. Sommige bedrijven kiezen ervoor om talent met cloudvaardigheden in te huren voordat ze met hun cloudtransformatie beginnen. Hierdoor verliezen bedrijven echter kostbare tijd. Het is belangrijk om een ccoe op te bouwen met een kerngroep van cloudvaardige personen die in staat zijn om kwaliteitsomgevingen en -processen in de cloud te implementeren. Tegelijkertijd kan het werven van meer talent voor het team doorgaan. Voordelen van vroeg beginnen kan leiden tot een grotere schaalbaarheid, prestaties, betrouwbaarheid en wereldwijde dekking.
Samenvatting
Organisaties die met succes een ccoe opzetten, veroorzaken een belangrijke culturele verschuiving in de it, omdat het een best practice-aanpak is voor het stimuleren van cloudadoptie en -transformatie. Het advies is om het wiel niet opnieuw uit te vinden en te leren van de lessen van anderen. Zo voorkom je veelgemaakte fouten, verkort je de tijdlijn van de cloudtransformatie en verminder je de totale inspanning tijdens het gehele proces.
(Auteur Néstor Gándara en Eric Lin zijn respectievelijk sr. partner solution architect en sr. business development manager bij AWS.)