Voor de eerste keer in zijn bestaan heeft Facebook een daling van het gemiddelde aantal dagelijkse gebruikers gemeld. Op de beurs kreeg het aandeel van moederbedrijf Meta een uppercut.
De ‘Daily Active Users’ van Facebook daalde in het laatste kwartaal van vorig jaar naar gemiddeld 1,929 miljard. Een kwartaal eerder waren er nog 1,930 miljoen gebruikers. Slecht een verschil van een miljoen, maar psychologisch gezien was het een grens die werd overschreden. Nooit eerder in de achttienjarige geschiedenis van Facebook moest het bedrijf melden dat het aantal gebruikers was gedaald. De totale omzet steeg nog wel, naar ruim 33,6 miljard dollar. Al bij al blijft Facebook dus wel een melkkoe.
Toch duiken er donderwolken op aan de einder. Adverteerders houden de vinger op de knip en de competitie van rivalen als YouTube en TikTok doen Facebook pijn, zeker bij jongeren. Vooral in Europa en de VS stokt het aantal Facebook-gebruikers. Die vertraging werd tot nu toe meer dan goed gemaakt door groei in andere landen. Ook de privacymaatregelen van Apple, waardoor bedrijven minder makkelijk gericht kunnen adverteren naar Apple-gebruikers, spelen Facebook parten.
Meta deed ook voor het eerst de boeken open over zijn virtual reality-inspanningen en de metaverse. Metaverse is voor Mark Zuckerberg een toekomstige groeimotor en dat blijkt ook uit het geld dat Facebook er aan spendeert. In het laatste kwartaal steeg de omzet van de Reality Labs-divisie (die zich bezighoudt met het ontwikkelen van vr- en ar-applicaties en bijhorende hardware) tot 837 miljoen dollar tegenover 717 miljoen dollar in 2021 Tegelijkertijd nam het exploitatieverlies stevig toe, van ongeveer 2,1 naar 3,3 miljard dollar. Alles in totaal gaf Facebook in 2021 zowat tien miljard dollar aan zijn metaverse-divisie uit en dat bedrag zal de komende jaren niet dalen.
Op Wall Street waren beleggers not amused met de cijfers van Meta. Het aandeel van het bedrijf kreeg een klap van 25 procent. Daardoor ging bijna tweehonderd miljard dollar beurswaarde in rook op.