Met Amazon Web Services (AWS) gaat het crescendo. Uit de laatste cijfers blijkt een groei van veertig procent: in het vierde kwartaal van 2021 steeg de omzet van 12,7 miljard naar 17,78 miljard dollar. Veel migraties liggen hieraan ten grondslag.
AWS noemt het partnerschap met Nasdaq als voorbeeld. Het bedrijf migreert al zijn markten naar de cloudprovider met als doel ’s werelds eerste volledig uitgeruste, cloudgebaseerde beurs te worden. De overstap omvat de migratie van Nasdaq’s matching engine, de kerntechnologie die de markt doet tikken. Ook Meta, het moederbedrijf van onder meer Facebook, Instagram en WhatsApp, selecteerde AWS als zijn strategische cloudprovider voor de lange termijn om onderzoek en ontwikkeling op het gebied van kunstmatige intelligentie te versnellen.
Een hele lijst met nieuwe klanten uit de auto-industrie, detailhandel, financiële wereld, gezondheidszorg en biowetenschappen, agrarische sector, maakindustrie, media en entertainment, en reizen en horeca laat zien dat veel bedrijven de overstap hebben gemaakt naar de Amazon-cloud.
Zo lanceerde Bayer Crop Science in samenwerking met Bushel en AWS een oplossing voor het meten van de koolstofvoetafdruk om boeren in de VS te helpen duurzamere toeleveringsketens op te zetten en de impact van landbouw op het milieu te beperken.
Nieuwe diensten
De tiende jaarlijkse AWS re:Invent conferentie verwelkomde meer dan 26.000 bezoekers in persoon en honderdduizenden virtueel. Op het evenement van dit jaar werden 115 nieuwe diensten en functies aangekondigd, waaronder AWS Private 5G, een managed service die ondernemingen helpt om private 5G mobiele netwerken op te zetten en te schalen in dagen in plaats van maanden. En AWS Mainframe Modernization, waarmee klanten sneller en eenvoudiger mainframe- en legacy-workloads naar de cloud kunnen migreren.
AWS IoT FleetWise maakt het voor autofabrikanten eenvoudiger en kosteneffectiever om voertuiggegevens in near-realtime te verzamelen, transformeren en over te brengen naar de cloud.
Nieuwe serverloze opties voor Amazon Redshift, Amazon Managed Streaming for Apache Kafka en Amazon EMR die het eenvoudiger maken om gegevens op elke schaal te analyseren zonder de onderliggende infrastructuur te hoeven configureren, schalen of beheren.
Wereldwijd heeft AWS 84 beschikbaarheidszones verspreid over 26 geografische regio’s, met aangekondigde plannen voor de lancering van nog eens 24 beschikbaarheidszones en nog eens acht AWS-regio’s.
Kritiek
Het juichverhaal van AWS kent ook kritiek. Onder meer van Mark Boost, de directeur van de Britse cloudnative-serviceprovider Civo. Hij hekelt de ‘ondoorzichtige factureringsstructuur’ van AWS.
‘AWS’s meest recente winstcijfers verhullen een ongemakkelijke waarheid: de grote cloudproviders blijven winst nastreven ten koste van gebruikers. In plaats van een eerlijke en transparante prijsstelling na te streven, is AWS er niet in geslaagd om de kosten te verlagen om zo consistent hoge winsten voor zijn aandeelhouders te garanderen’, aldus Boost.
‘Een belangrijke factor voor de groei van AWS is de ondoorzichtige factureringsstructuur die ze voortdurend hebben gehanteerd, waarbij ze klanten regelmatig met onverwachte posten opzadelen voor iets eenvoudigs als gegevensoverdracht’, vervolgt Boost. ‘Uit ons eigen onderzoek bleek dat meer dan een derde van de publieke cloudgebruikers in de afgelopen twaalf maanden is verrast met onverwachte cloudkosten. Dergelijke kosten kunnen voor elk bedrijf schadelijk zijn, maar vormen vooral een bedreiging voor startende bedrijven die met kleine marges werken. Deze status quo voor de cloudsector kan niet eeuwig duren. Klanten zijn kritischer dan ooit en zullen bereid zijn de overstap te maken naar cloudaanbieders die hen niet straffen met verborgen kosten en onverwachte kosten.’