In de huidige wereldeconomie is het normaal dat een product op de ene locatie wordt vervaardigd, opgeslagen en gedistribueerd, om vervolgens te worden gebruikt in een andere stad of zelfs op een ander continent. Maar stel dat een magazijn niet beschikbaar meer is of een fabriek wordt stilgelegd, dan bestaat het risico dat het aanbod niet aan de vraag kan voldoen en een negatief effect op het afzetkanaal ontstaat.
Hoewel de meeste productiefaciliteiten na de pandemie weer operationeel zijn, zijn er nog steeds negatieve gevolgen. Een van de meest opvallende is het effect van vertragingen in de wereldwijde supply chain die bijdragen aan tekorten aan onderdelen, transport en arbeidskrachten. Met als gevolg productiebeperkingen en aangepaste leveringstijden. Bovendien komen er nog hogere kosten bij door de stijgende vraag in de inkoop, het vervoer en de productie.
Deze uitdagingen zullen niet snel worden opgelost en het is waarschijnlijk dat de hele supply chain ook in 2022 onder immense druk zal blijven staan. Dus, hoe kunnen we deze impact beperken en de bedrijfscontinuïteit in het distributiekanaal te waarborgen?
Levensduur
Een beslissing die channelpartners moeten nemen, is producten leveren die vanaf het begin ontworpen zijn met de hele levenscyclus in gedachten. Robuuste en duurzame producten hebben een langere levensduur en hoeven minder vaak gerepareerd te worden. Daardoor is de kans klein dat klanten hun apparaten moeten vervangen tijdens periodes van weinig aanbod. Slimme apparaten die verbonden zijn met de cloud kunnen ervoor zorgen dat betrokkenen geïnformeerd worden wanneer nieuwe hardware-oplossingen beschikbaar zijn of als het product vervangen moet worden.
Duurzaamheid inbouwen met doelbewuste technologie is niet de enige manier om de levensduur van een apparaat te verlengen. Een sterke refurbishment-markt betekent dat gecertificeerde refurbished apparaten een goed alternatief zijn voor nieuwe producten. Daarom moeten producten modulair zijn zodat een versleten apparaat is bij te werken met de nieuwste firmware en software en eenvoudig is te voorzien van de nieuwste beveiligingsfuncties. Reserveonderdelen, die een van de grootste kostenposten zijn voor reparatie, moeten ook zo worden ontworpen dat ze duurzamer zijn en een langere levensduur hebben.
Wanneer deze belangrijke aspecten geregeld zijn, zal het circulaire businessmodel veel aantrekkelijker worden voor oem’s, distributeurs, klanten en recyclers die, in deze onzekere tijden, vaak lokaal gevestigd zijn en nog operationeel kunnen blijven.
Apparaten op afstand beheren
Apparaten op afstand kunnen beheren, is cruciaal in tijden van grote verstoringen. Als apparaten via de cloud zijn verbonden, zijn veel diensten te leveren zonder dat technici fysiek ter plaatse zijn. Dit is niet alleen veiliger voor het personeel, maar ook een goedkopere manier om onderhoud en updates uit te voeren.
Cloudplatforms maken het ook mogelijk firmware en beveiligingsupdates op afstand te installeren, nieuwe oplossingen en diensten toe te voegen, instellingen aan te passen en problemen op afstand op te lossen. Daarnaast wordt het ook mogelijk om via de cloud realtime-inzichten te krijgen voor diagnostiek en voorspellende analyses en meldingen te krijgen over voorraad en potentiële storingen.
Met deze functies zijn storingen te anticiperen en te voorkomen zodat giswerk en de komst van dure experts op locatie overbodig worden.
Partnerschap
Leveranciers en channelpartners moeten klaar staan om in moeilijke tijden samen op een open en eerlijke manier te werken. De beste partnerprogramma’s bieden middelen en tools voor training en marketingondersteuning. Daarnaast kunnen zelfs innovatieve ideeën worden gedeeld om de klantrelatie te versterken. Een voorbeeld daarvan is het positioneren van partners als branche-experts waartoe klanten zich kunnen richten voor oplossingen.
Om bedrijfscontinuïteit te waarborgen, is het daarom essentieel dat mensen centraal worden gesteld. Niet de technologie, maar de mensen die deze technologie gebruiken vormen namelijk het hart van iedere organisatie. Het menselijke aspect blijft de belangrijkste bouwsteen voor het opbouwen van een vertrouwensrelatie tussen leverancier en klant. Het is dus cruciaal om de dialoog aan te gaan en te luisteren naar de wensen van elkaar.
Bovendien kan een sterk samenwerkingsverband tussen technologieleveranciers en channelpartners helpen de huidige leveringsproblemen op te lossen en toekomstige verstoringen te beperken. Het is verstandig voor partners om samen te werken met leveranciers die zo weinig mogelijk last hebben van problemen in de supply chain en die eigenaar zijn van hun belangrijkste technologie. Zo kunnen ze indien nodig veranderingen doorvoeren, zodat ze voorbereid zijn op problemen in de supply chain en in staat zijn om aan hun eigen distributiekanaal te blijven leveren.