In de publieke cloud zijn abonnementsformules standaard en ingeburgerd. Maar hoe zit dat met uw (eigen) it-infrastructuur? Wat kan je verwachten van it-as-a-service van aanbieders als HPE, Dell en Fujitsu?
Het is natuurlijk een kwestie van terminologie, maar kort gesteld tracht it-as-a-service het gebruiksgemak van de (publieke) cloud over te hevelen naar de it-infrastructuur bij u ter plaatse en on-premise. Wij omschrijven het als it-as-a-service, maar een universele term is er niet. Onderzoeksbureau Gartner heeft het bijvoorbeeld over ‘consumption based on premises infrastructure’.
De filosofie erachter is eenduidig: niet alles kan naar de (publieke) cloud. Sommige applicaties kunnen eenvoudigweg niet worden omgebouwd voor de publieke cloud, of er is geen nood aan. En ook elementen als beveiliging of compliance spelen een rol.
Vooraanstaande leveranciers bieden vandaag hard- en software aan in servicemodellen. Al staan ze (nog) niet allemaal even ver met hun diensten in ons land. Uiteraard is er ook het aanbod van de onafhankelijke it-serviceproviders of resellers, maar die laten we hier buiten beschouwing.
Ook significante infrastructuurpartijen als Nutanix en Veeam vallen buiten onze rondvraag, al kunnen zij wel een onderdeel zijn van de oplossingen, waarin een belangrijke rol voor it-partners is voorzien. We richten ons op de grote jongens inzake (brede) infrastructuur. Wat bieden partijen als HPE, Dell, Fujitsu, Lenovo en Cisco op het vlak van it-infrastructuur als dienst?
Vijf vragen
- Wie speelt (al) mee in ons land?
Computable deed een rondvraag bij die grote spelers in de markt, die ook resoluut instapten in het model. Enkele partijen zijn al flink actief met it-as-a-service in ons land. HPE deed dat als eerste met de introductie van hun Greenlake-portfolio, een aanbod dat geleidelijk werd uitgebreid. Greenlake krijgt intussen concurrentie van Dell Technologies, dat zijn service-portfolio stroomlijnde onder Apex.
HPE en Dell springen het meest in het oog, zeker in ons land. Maar er is ook nog Fujitsu met Uscale. Lenovo biedt dan weer met TruScale ook een eigen aanbod onder hun vlag van ‘everything-as-a-service’, al is daarvoor België nog niet echt aan de orde. Dat geldt ook voor Cisco Open Pay. Daarom dat zowel Lenovo als Cisco niet konden (of wilden) ingaan op onze concrete vragen over hun service-portfolio in ons land, ook omdat die voor Belgische klanten nog niet ten volle is uitgebouwd.
- Wat zit er in hun it-as-a-service-aanbod?
Fujitsu, Dell en HPE hebben alle drie een uitgebreid service-portfolio van hardware die ze al jarenlang via het traditionele capex-model aanbieden en nu dus omvormen. In die zin spreken we wel van een metamorfose in it. ‘Als HPE gaven wij al aan dat onze volledige portfolio tegen eind 2022in een ‘as a service’-model zal worden aangeboden’, stelt Bart De Bodt, HPE Greenlake business manager bij Hewlett Packard Enterprise (HPE), resoluut.
Wat infrastructuur betreft is intussen zowat het volledige portfolio van HPE vandaag al beschikbaar onder Greenlake, met onder meer virtuele machines (VM), containers, private cloud, compute en opslag. Alles bevindt zich hierbij in het datacenter van de klant, in een co-location of in een private cloud.
Ook Dell breidt het serviceportfolio uit onder de naam Apex, maar lijkt nog minder ver te staan dan HPE. ‘Apex bestaat uit de console, cloud services, data storage services, custom solutions en datacenter utility. Een groot deel van het Apex-aanbod is in België beschikbaar’, vertelt Arnaud Bacros, general manager Belux bij Dell Technologies. Wat er momenteel nog niet beschikbaar is in ons land, is de Apex-console waarmee je meteen een volledig overzicht hebt. Ook zijn de managed services, waarmee Dell zelf de opslag van de klanten kan beheren, hier nog niet beschikbaar.
- Voor wie is it-as-a-service bedoeld?
Dell wil zich met Apex niet laten vastpinnen op een doelgroep. ‘Elke organisatie die it-flexibiliteit nodig heeft: groot en klein, privaat en publiek’, klinkt het daar. Al is er doorgaans wel een minimale contractduur, van bijvoorbeeld minstens een jaar. Er zijn kleinschalige mogelijkheden buiten Apex, met vooral focus op toestellen, waarmee Dell zijn synergie als aanbieder van onder meer pc’s kan uitspelen.
Ook Fujitsu richt zich met Uscale op kleinere klanten. Maar voor kleine kmo’s zijn deze modellen soms wat hoog gegrepen. Zij kloppen voor een aanbod op maat beter aan bij een lokale it-partner. Voor hen liggen in een kmo-land als België dus nog voldoende mogelijkheden.
HPE richt zich met Greenlake tot iets grotere klanten. Officieel zijn dat global en enterprise-klanten, maar ook middenmarkt–klanten. ‘Onze route to market is zowel direct als channel, via de HPE Partners’, stelt De Bodt. Officieus is een investering vanaf vijftig duizend euro mogelijk, met volledig maatwerk vanaf driehonderd duizend euro.
- Integratie met de (publieke) cloud?
Het aanbod van fabrikanten als HPE en Dell heeft zijn plaats in een hybride/multicloud-strategie, waarbij alle grote (publieke cloud) providers zoals Microsoft Azure en AWS ondersteund worden. ‘We kunnen vanuit het Greenlake Central-platform een service aanbieden om de kostcontrole van publieke cloud resources beter te managen. De integratiemogelijkheden gaan best ver’, oppert De Bodt.
Ook Dell integreert alle grote leveranciers en kan bovendien zijn relatie met VMware benutten om een consistente hybride ervaring te bieden. Integratie met de publieke cloud is nu eenmaal de opzet van het hybrid cloud-model, benadrukt Arnaud Bacros. ‘De private cloud en de publieke cloud hebben beide hun voordelen, maar wanneer je maar voor één van beide kiest, riskeer je de voordelen van de andere te mislopen. Voor private cloud zijn dat vooral de snellere prestaties, risicobeperking en kostenbeheersing. Voor publieke cloud zijn dat vereenvoudigde operations, grotere wendbaarheid en versnelde innovatie.’
- En tenslotte: wat is de kostprijs?
De bedoeling van servicemodellen is om een maandelijkse factuur te presenteren aan de klant, net zoals in het iaas- of saas-model. Maar hoe dat precies werkt, hangt momenteel af van leverancier tot leverancier.
HPE berekent de maandelijkse kosten op basis van het capaciteitsverbruik in de afgelopen maand. ‘Deze variabele facturatie is op basis van core, GB-opslag, virtuele machine, container node: wat de klant past’, klinkt het. Het installeert bij de klant de HPE consumption analytics-software voor meting en rapportage. De zogenaamde ‘unit price’ per maand voor een bepaalde ‘unit of measure’ (UoM) bevat hardware en software, installatie en start-updiensten, reactieve ‘break-fix support’, release management, governance en utility en capacity management.
Dell past voor Apex een gelijkaardige filosofie toe, maar staat nog niet zo ver. In principe zijn de maandelijkse kosten per gebruik gebaseerd op de console. ‘Vermits we in België nog geen console aanbieden, werken we met flex on demand. Daar zit een minimumkostprijs in vervat, maar dat zal in de toekomst dus niet meer het geval zijn.’
Tientallen klanten
Kortom, it-as-a-service is absoluut relevant in ons land, zeker bij grote partijen als HPE en Dell. Al zal en moet het aanbod nog verder evolueren. HPE heeft het over enkele tientallen klanten die in Belux intussen Greenlake gebruiken. En dat aantal ziet het de komende jaren maar al te graag groeien.