Winkelketen Delhaize gaat het papieren kasticket vervangen door een digitale versie. Ook andere ketens zetten stappen in die richting. Besparingen liggen hier aan de basis. Toch is de weg nog lang.
Voortaan kunnen Delhaize-klanten hun kassaticket gewoon per mail ontvangen. Daarvoor moet je je eerst aanmelden via de app van Delhaize. Dat ontvangen gebeurt dan via een mailadres dat gekoppeld is aan die MyDelhaize-app.
Het schrappen van het papieren ticket moet voor een flinke besparing zorgen. Elke week worden bij Delhaize zo’n vijf miljoen kassatickets geprint en uitgedeeld, goed voor 162 ton per jaar. Al is het niet evident om dat papier zomaar af te voeren. ‘In België is het juridisch verplicht om een officieel aankoopbewijs aan te bieden aan elke klant’, zegt woordvoerder Roel Dekelver daarover in de krant De Standaard.
Delhaize is niet de enige keten die tickets digitaliseert. Meubelketen Ikea laat zijn klanten met de bekende Family-kaart de tickets eveneens in zijn mailbox ontvangen. Ook bij Collect&Go van Colruyt Group worden kassatickets via e-mail verstuurd.
Ook de klassieke supermarkten digitaliseren hun tickets, al is het minder resoluut. Bij Lidl krijgt elke klant die gebruik maakt van de Lidl-app zijn kasticket sowieso in de app, meteen na elke aankoop. Toch krijgen Lidl-klanten tot dusver sowieso ook nog een papieren ticket.
Ook Albert Heijn hanteert een gelijkaardige aanpak. Maar daar vragen medewerkers aan elke klant of hij al dan niet een papieren ticket wenst. Indien niet, dan wordt dat niet afgedrukt.