Op het e-mailadres verdacht@safeonweb.be kwamen in het voorbije jaar ruim 4,5 miljoen meldingen binnen van door internetgebruikers als verdacht aangemerkte berichten. Dat zijn dagelijks meer dan 12.000 berichten. Dat meldt Safeonweb, een initiatief van het Centrum voor Cybersecurity België (CCB).
De frauduleuze berichten komen via diverse kanalen binnen: per e-mail, maar ook via tekstberichten of sociale media. Bijna anderhalf miljoen frauduleuze links werden door Safeonweb vorig jaar gedetecteerd. Daarbij ging het om phishing, valse webshops, oplichting of fraude.
Safeonweb speelt deze verdachte links door aan Google Safebrowsing en Microsoft Smartscreen die vervolgens een waarschuwing publiceren. Als iemand deze webpagina’s wil bezoeken, dan krijgt die eerst een rood scherm met de boodschap: ‘Opgepast, de webpagina die je wil bezoeken is gevaarlijk.’
Meldingen bij Safeonweb gingen onder meer over (frauduleuze) berichten die van authenticatiedienst Itsme lijken te komen en vragen om je account te her-activeren met jouw bankgegevens. Ook veelvoorkomend zijn (valse) berichten die van banken lijken te komen en je aanmoedigen om in te loggen met je bankgegevens om het nieuwe bericht te lezen, je bankkaart te vernieuwen of je rekening de deblokkeren. En ten derde: berichten die van een pakjesdienst afkomstig lijken te komen en je vragen om eerst verzendkosten te betalen. Ook een klassieker.