SAP heeft de smaak van de cloud te pakken. Na een aarzelend begin weet Europa’s grootste softwarebedrijf meer omzet uit de cloud te halen. Maar dit kost de Duitsers wel winstmarge.
De transitie kwam bij SAP vrij laat op gang en ging gepaard met hoge investeringen in productontwikkeling, marketing en reclame. Bovendien zijn clouddiensten in het begin niet zo winstgevend als dure softwarepakketten waarvoor eenmalig een hoog licentiebedrag moet worden betaald. Net als concurrenten Oracle, Salesforce en Workday zet SAP in op de verkoop van abonnementen die voor een meer gestage inkomstenstroom zorgen.
Na bekendmaking van de cijfers over het vierde kwartaal stond de koers daarom onder druk ondanks de bemoedigende resultaten. De transitie zette zich dat kwartaal versterkt door. Over het afgelopen jaar overtrof de gerealiseerde cloud-omzet de verwachtingen.
De omzet uit clouddiensten in het vierde kwartaal nam 28 procent toe tot 2,61 miljard euro. De S/4HANA cloud-omzet steeg met 65 procent naar 329 miljoen euro. De opbrengst uit cloud en software pluste zes procent naar 6,99 miljard euro. De omzet uit softwarelicenties daalde echter vergeleken met hetzelfde kwartaal een jaar eerder met veertien procent naar 1,46 miljard euro. De operationele winst (IFRS) daalde met dertig procent.
SAP vertrouwt erop dat het positieve momentum dit jaar zal aanhouden. Voor 2022 wordt een versnelde groei van de cloud-omzet verwacht. Met name S/4HANA cloud zit in de lift.