Havenbedrijf Antwerpen werkt aan een digital twin van het 120 vierkante kilometer grote havengebied, meldt De Tijd. In het systeem worden alle mogelijke relevante data verzameld om de haven aan te sturen. Over enkele weken wordt de tweeling in gebruik genomen.
De digital twin wordt uitgerust met een iot-netwerk van slimme sensoren, camera’s en drones die via 5G gekoppeld worden aan geografische databanken, scheepsdata, meteorologische gegevens en radiocommunicatie. De combinatie van al die data moet een beeld geven wat er allemaal in het havengebied gebeurt en zal verkeersleiders, veiligheidsofficieren, brug- en sluiswachters en technici, helpen om hun werk veiliger en efficiënter uit te voeren.
Het wordt bijvoorbeeld mogelijk om olievlekken of zwerfvuil in de haven op te sporen of de diepte van vaargeulen te peilen. Het systeem kan bijna-aanvaringen tussen schepen detecteren en snel een alarm uitsturen. Het is zelfs mogelijk om de routes van schepen visueel terug af te spelen om. Zo kunnen verzekeringsexpertises ondersteund worden wanneer er iets fout liep. De twin moet ook de efficiëntie van de haven opkrikken. Door rekening te houden met vaarbewegingen van andere schepen, weersvoorspellingen en vaargegevens van aan te meren schepen, is te voorspellen wanneer en hoeveel sleepboten en loodsen er nodig zijn. De twin doet dat dertig procent beter dan een mens.
De basis van het project was het bestaande ‘computer vision’-netwerk dat al geïnstalleerd was in Antwerpen. Dat is een netwerk van zeshonderd camera’s die objecten herkennen, maar ook sluizen, bruggen en kaaimuren inspecteren. Ondertussen zijn ook CAD-tekeningen van windmolens, sluizen en gebouwen in het systeem geladen. In een volgende fase wil het havenbedrijf de data gaan visualiseren in interactieve schermen en vr-brillen. Er zullen ook steeds meer ai-toepassingen op de data worden losgelaten, met algoritmes die bijvoorbeeld milieuvervuiling kunnen opsporen.