IBM lijft Envizi in, een Australische leverancier van data- en analysesoftware voor het beheer van milieuprestaties. Via deze acquisitie wil IBM klanten helpen met het verduurzamen van hun bedrijfsvoering.
IBM investeert de laatste tijd in ai-gedreven software waarmee operaties en toeleveringsketens energie kunnen besparen. Bedrijven staan onder toenemende druk om op milieuvriendelijk gebied vooruitgang te boeken.
Uit een recent rapport van Forrester (‘The State of Environmental Sustainability in the Fortune Global 200’) blijkt dat het in goede banen leiden van deze ontwikkeling de op twee na grootste zorg is van het management van grote ondernemingen. Risico’s liggen op de loer. Probleem is dat het lastig is om een goed beeld te krijgen van de duurzaamheidsrisico’s. De gegevens blijken zeer versnipperd en moeilijk toegankelijk.
De software van Envizi automatiseert het verzamelen en consolideren van meer dan vijfhonderd gegevenstypen. Ze ondersteunt belangrijke kaders voor duurzaamheidsrapportage. De gebruiksvriendelijke en gemakkelijk aanpasbare dashboards geven bedrijven meer inzicht. Ze kunnen beter milieudoelstellingen analyseren, beheren en erover rapporteren. Efficiencykansen zijn gemakkelijker te identificeren en duurzaamheidsrisico’s eerder te beoordelen.
Duurzamer
De oplossingen van Envizi helpen het beheer van deze taken te stroomlijnen. Envizi wordt gecombineerd met IBM’s bredere ai-gedreven software. Bedrijven kunnen hiermee de feedback automatiseren die wordt gegenereerd tussen hun bedrijfsmilieu-initiatieven en de operationele eindpunten die worden gebruikt in de dagelijkse bedrijfsvoering. Volgens IBM is dit een cruciale stap om duurzaamheidsinspanningen schaalbaarder te maken.
Envizi is beschikbaar als software-as-a-service (saas)-oplossing en draait in multicloudomgevingen. Tot de klantenkring behoren Microsoft, Qantas, CBRE, Uber en Celestica.