In 2021 verkocht Samsung ruim vijf keer meer opvouwbare smartphones in België dan in 2020, zo maakt het Zuid-Koreaanse bedrijf wereldkundig. Van de in augustus geïntroduceerde Galaxy Z Fold3 en Galaxy Z Flip3 gingen 4,5 keer meer toestellen over de toonbank dan alle opvouwbare Samsungs in 2020 samen.
In 2011 onthulde Samsung zijn eerste prototype van een opvouwbare smartphone. Tien jaar later lijkt het commerciële succes van de (dure) apparaten een feit. Na de introductie van opvouwbare displays in 2011, duurt het trouwens nog jaren voor het publiek kennismaakt met de innovatie. Pas in 2019 lanceert Samsung de eerste Galaxy Fold, snel gevolgd door Galaxy Z Flip.
Achter het ontwerp van de Z Fold en de Z Flip gaan stevige innovaties schuil. Zo moeten een hoop technieken opnieuw worden uitgevonden om dit nieuwe type smartphone mogelijk te maken. Om de smartphone te open- en dichtklappen, ontwikkelde Samsung de zogenaamde Hideaway Hinge. Die maakt het bovendien mogelijk om de smartphone rechtop te zetten.
De opvouwbare toestellen zijn ook here to stay. Veel consumenten stappen speciaal voor de foldables van een ander merk over naar Samsung, blijkt uit marktonderzoek. Vooral het design, de draagbaarheid en een innovatieve, nieuwe vorm zijn voor consumenten de belangrijkste redenen om te switchen, zegt Samsung.
Na Samsung hebben nog meer andere merken plooibare smartphones op de markt gebracht, onder meer Xiaomi, Oppo en Honor. Volgens de geruchtenmolen zou ook Apple aan dit soort toestellen werken, al zou de introductie ervan nog enkele jaren op zich laten wachten.