Hoewel de economische impact van de coronapandemie nog lang zal nazinderen bij ondernemers, zette het merendeel van de industriële bedrijven in 2021 terug volop in op innovatie. Dit blijkt uit een bevraging van onderzoekscentrum Flanders Make. Bijna alle bedrijven plaatsen de digitale transformatie, het creëren van werkbaar werk en duurzaamheid nu hoog op de agenda.
In de bevraging van Flanders Make geeft ruim zestig procent van de bedrijven aan dat het vinden van digitaal talent hun grootste uitdaging blijft. Zij vinden het cruciaal om te investeren in de ontwikkeling van hun medewerkers, zodat deze goed kunnen functioneren in een werkomgeving met allerlei nieuwe technologieën. Daarnaast hebben bedrijven steeds meer oog voor het fysieke en mentale welzijn van hun medewerkers. Zo veroveren robots die zij aan zij werken met de mens, hun plaats op de werkvloer. Zij nemen zwaar of repetitief werk over en maken het werk makkelijker uitvoerbaar en boeiender.
Technologie speelt ook in maatwerkbedrijven een ondersteunende rol. Zo krijgen de medewerkers digitale werkinstructies, die van bovenaf op hun werkplek geprojecteerd worden en elke stap om een taak correct uit te voeren begeleiden. Dit komt de productiekwaliteit en tegelijk ook het werkplezier ten goede. Op deze wijze kunnen mensen complexere taken uitvoeren en krijgen ze toegang tot een ruimer aanbod aan jobs.
Industry 4.0
‘Sinds de pandemie begrijpen bedrijven meer dan ooit dat de inzet op nieuwe technologieën zoals robots en digital twins, en de creatie van duurzame producten, diensten en productieprocessen, de nieuwe standaarden worden om te overleven in de snel evoluerende globale economie. Bijna de helft van alle bedrijven geeft zichzelf een score van 75 procent wat betreft de gereedheid om te schakelen naar een Industrie 4.0, die zo in een stroomversnelling komt’, zegt Dirk Torfs, ceo van Flanders Make.
Hoewel de drang tot innovatie en digitalisering groot is, blijkt uit de studie dat slechts één op de vier bedrijven de voordelen van samenwerkingen in ecosystemen inziet, om de uitdagingen op het vlak van digitalisering succesvol aan te gaan. Hier ziet Flanders Make een grote opportuniteit om sneller vooruitgang te boeken. ‘Wanneer bedrijven digitaliseringsprojecten op eigen houtje aanpakken, vergt dat simpelweg een grote investering van tijd, mensen en middelen’, aldus Torfs. ‘Door samen in een ecosysteem te werken aan end-to-end digitalisering, is veel meer mogelijk dankzij de schaalvoordelen. Dat is de hefboom die we bieden aan de bedrijven in het netwerk van Flanders Make.’
De tien grootste trends in de maakindustrie van 2021
- Duurzaamheid is de motor van de industrie
- Bedrijven zijn meer dan ooit klaar voor Industrie 4.0
- De belangrijkste drijfveren voor digitalisering zijn gebaseerd op kostenreductie
- Bedrijven richten zich weer meer op innovatie en digitalisering
- Het aantal samenwerkende ecosystemen neemt toe
- Ai en big data zijn de technologieën waarin bedrijven het meest vertrouwen hebben
- Het gebruik van digital twins voor product design wordt steeds belangrijker
- Voor de meeste bedrijven is een digitale werkvloer de grootste opportuniteit
- Big data zijn een belangrijke troef, maar veel bedrijven worstelen er nog mee
- Voorraadbeheerstrategieën verschuiven naar het verzekeren van beschikbaarheid