EU-doelstellingen voor 5G-dekking en glasvezelaansluitingen in het jaar 2030 zijn niet haalbaar als politici niet snel hun beleid aanpassen en beter afstemmen op marktontwikkelingen. Er zijn meer inspanningen nodig om de gestelde doelen te halen. Dat schrijven elf ceo’s van grote telecombedrijven in een open brief aan de Europese Unie.
In het document dat onder meer is ondertekend door KPN-ceo Joost Farwerck en de directeuren van Proximus, Deutsche Telekom en Vodafone roepen de telecomtopmannen de politici op om in actie te komen om het tij te keren.
De ambities van de EU zijn torenhoog. De Digital Decade-doelstellingen voor 2030 omvatten onder meer volledige dekking van de EU-bevolking met gigabit- en 5G-connectiviteit. De Europese Commissie presenteerde in het ‘Desi 2021’-rapport eerder dat Europa een dekking van 59 procent heeft van huishoudens met netwerkconnectiviteit met een zeer hoge capaciteit, met het potentieel om gigabit-connectiviteit aan te bieden. Volgens hetzelfde rapport bedraagt de 5G-dekking op dit moment 14 procent van het EU-grondgebied.
Eén van de punten die de ceo’s aankaarten is de remmende werking van mededingingsregels die, hoewel ze eerlijke concurrentie als doel hebben, in hun ogen innovatie en schaalvergroting in de gefragmenteerde Europese telecommarkt in de weg staan. Dat concurrentiebeleid heeft volgens de ceo’s prioriteit gegeven aan lage prijzen boven investeringen, kwaliteit, en innovatie. Ook roepen ze op dat hoge spectrumprijzen en veilingen die ‘kunstmatig niet-duurzame nieuwkomers op de markt dwingen’, moeten stoppen.
53 miljard euro
Volgens de ceo’s hebben aanhoudende marktfragmentatie en regelgevende beperkingen in de loop der jaren bijgedragen tot een verzwakking van de Europese telecomsector en hun investeringscapaciteit. Europese telecombedrijven hebben voor het zesde achtereenvolgende jaar de investeringen verhoogd, tot bijna 53 miljard euro, maar dat is niet voldoende, waarschuwen ze.
Er moeten meer inspanningen komen om de snelheid van de uitrol van 5G en glasvezel te vergroten en te voorkomen dat Europa verder achterop raak bij Azie en de VS. De ceo’s denken onder meer dat de Commissie politieke invloed kan uitoefenen bij de nationale regelgevers.
Netflix
In de brief roepen ze ook op dat grote gebruikers van netwerkdiensten, bijvoorbeeld aanbieders van streamingdiensten, een bijdrage moeten gaan leveren aan de investeringen in telecomnetwerken. Ze noemen geen specifieke namen maar evident is dat het gaat om partijen zoals Meta (Facebook), Google en Netflix. Het gaat om bedrijven die zorgen voor de grootste pieken in het dataverkeer op de netwerken. Ze maken de netwerken te gelde, maar investeren er niet in, briesen de topmannen.
Opvallend is dat de telco-ceo’s zelf geen concrete oplossing voor dat ‘probleem’ voordragen. Ze zeggen met hun brief de politieke discussie over dat onderwerp aan te willen zwengelen, maar komen niet met een opzet voor een verdienmodel dat in hun ogen aansluit op de situatie waarin grote gebruikers van telecomnetwerken ook gaan investeren in de innovatie van die infrastructuur.