Accurat heeft bij een eerste kapitaalronde 1,1 miljoen euro opgehaald. De Gentse startup zet big data in om het offline-winkelgedrag van consumenten in kaart te brengen. Zo krijgen retailers inzicht waarop ze datagedreven en onderbouwde strategische beslissingen kunnen te nemen.
De meeste merken hebben vandaag een goed beeld van wie hun online-klanten zijn, maar dat geldt veel minder voor hun offline-publiek. En ondanks de opmars van e-commerce gebeurt tachtig procent van alle aankopen nog altijd in fysieke winkels. Accurat verzamelt en verwerkt data om retailers inzichten te geven hierover. Op die manier kunnen ze hun concurrentiekracht versterken, hun folderdistributie optimaliseren of meten hoeveel extra winkelbezoeken een campagne oplevert. Drie jaar na de oprichting doen grote retailers als Delhaize, Lidl en Brico al een beroep op de technologie van Accurat.
‘Welk profiel hebben jouw klanten? Hoe ver rijden ze voor een bezoek aan jouw winkel? Welke van jouw concurrenten bezoeken ze? Dat zijn voor veel retailers nog blinde vlekken’, zegt Bart Muskala, een van de twee oprichters van Accurat en voordien onder andere partner bij reclamebureau BBDO. ‘Ze weten misschien tien procent over hun klanten. Ze hebben een goed beeld van het klantengedrag binnen de vier muren van hun winkels, maar daar houdt het op.’
Onder andere serieondernemers Lorenz Bogaert en Toon Coppens (Netlog, Twoo, Realo, Delta), KBC, PMV en VLAIO investeren nu mee in het bedrijf, dat het opgehaalde geld zal gebruiken om nieuwe Europese markten aan te boren en de r&d te versterken. Naast België en Nederland richt de startup zijn pijlen op Duitsland, waar de eerste contracten ondertussen zijn getekend. Om die groei te ondersteunen, zet Accurat vacatures open voor salesmensen, developers, data-scientists en data-engineers.