Mijn zoontje Jules is drie en speelt het klaar om in enkele seconden een tablet te ontgrendelen, Netflix te openen en de volgende episode van ‘Brandweerman Sam’ te kiezen. Lou is anderhalf en begint al op een smartphone te duwen. Ze zijn vast niet de enigen. Kleuters hebben die handelingen vlugger in de vingers dan hun ouders.
Het is eigen aan deze tijd. Jammer genoeg is de opleiding die hen straks op school te wachten staat, hier niet op afgestemd. Excel en Powerpoint zijn voorbeelden van de eerste it-vaardigheden die hen pas in het middelbaar onderwijs worden aangeleerd. Voor kinderen die nog voor ze kunnen lezen en schrijven met tablets aan de slag gaan, is dat een stap naar een vervlogen tijdperk.
Het MS Office-pakket kan de jeugd van vandaag zichzelf probleemloos aanleren omdat ze digitaal veel verder ontwikkeld zijn dan de vorige generaties. Powerpoint is voor hen zoals de tafel van drie aan een twaalfjarige aanleren: saai en het stimuleert hun brein niet.
Metamorfose
Het is meteen een van de redenen waarom de ict-sector kreunt onder een tekort aan mankracht en de meeste afgestudeerden die wij aanwerven, onvoldoende enterprise ready blijken. Een probleem dat deels is terug te brengen tot ons onderwijspakket dat al vijftien jaar bijna ongewijzigd bleef terwijl de wereld er omheen een metamorfose onderging. We moeten kinderen al op jonge leeftijd vertrouwd maken met digitalisatie en automatisatie en hun logisch denken en probleemoplossend vermogen aanwakkeren. In een tijdperk waarin kleuters tablets bedienen, zijn onze kinderen zonder meer klaar om al in het lager onderwijs kennis te maken met programmeren.
Heel Vlaanderen
CoderDojo is het perfecte voorbeeld dat het kan. Deze organisatie biedt kinderen in heel Vlaanderen de mogelijkheid om computerspelletjes op te bouwen, robots te programmeren en websites en applicaties te maken. Al vanaf zeven jaar zijn kinderen er welkom. Het stimuleert niet alleen hun creativiteit en hun analytisch vermogen vanaf een heel jonge leeftijd, het bereidt hen ook voor op de digitale wereld waarin ze straks hun carrière moeten opbouwen.
Het bewijst dat dit ook perfect in ons onderwijs is te integreren. Het vergt alleen een beetje inspanning en wat budget. Als we onze kinderen daardoor met een flinke voorsprong kunnen klaarstomen voor de start van hun carrière – al dan niet in it – waarom zouden we het dan niet doen? Door kinderen vertrouwd maken met het MS Office-pakket, gaan we geen nieuwe Steve Jobs, Elon Musk of Mark Zuckerberg opleiden. Daarom pleiten wij ervoor om programmeren vandaag al in een kindvriendelijke vorm te introduceren in het lager onderwijs. Zo bieden we elk kind een faire kans op een carrière in de boeiende it-sector.