Zakelijke Microsoft-gebruikers van kantoorsoftware staan in het nieuwe jaar prijsverhogingen te wachten die kunnen oplopen tot 30 procent. Microsoft 365-abonnementen gaan in 2022 namelijk zo’n 10 procent omhoog, afhankelijk van het type abonnement. Maar de veranderingen in het licentiemodel kunnen er pas goed in hakken. Voor flexibiliteit moet straks 20 procent extra worden betaald.
Onlangs lanceerde Microsoft een nieuw licentiemodel onder de naam New Commerce Experience (NCE). Kern is dat klanten liefst 20 procent extra moeten betalen voor de flexibiliteit die ze gewend waren. Wie veel fluctuaties in het personeelsbestand kent, zal voor een mix van jaar – en maandabonnementen kiezen. Die laatste abonnementsvorm kent een forse premie. Met een ‘beetje pech’ valt de totale rekening dus tot 30 procent hoger uit.
Forse premie
Abonnementen die na 10 maart 2022 worden afgesloten, vallen onder het nieuwe licentieprogramma. Bestaande abonnementen worden vanaf 1 juli 2022 automatisch overgezet. De veranderingen hebben betrekking op onder meer Office 365 (alle abonnementen), Microsoft 365 (alle abonnementen), Windows 10 E3/E5, Enterprise Mobility + Security E3/E5, Windows 365, Power Platform en Dynamics 365.
Klanten kunnen zich straks ook voor drie jaar vastleggen. Op dit moment kan alleen bij Dynamics worden gekozen voor een driejarig commitment. Het doel van de driejaarlijkse commitment is dat de prijs voor drie jaar is vastgesteld, zoals dat vaak ook gebeurt in de energiebranche. Wanneer een klant kiest voor een verbintenis van een jaar, dan is de prijs voor een jaar vastgesteld. Licenties die voor een periode van een of drie jaar worden afgenomen kunnen tussentijds niet meer opgezegd worden. Wie grote wisselingen verwacht, kan dus beter mixen. Overstappen naar andere kantoorsoftware is zelden een optie. ‘Gebruikers van Microsoft 365 doen doorgaans alles in die omgeving,’ stelt Peter Vos.
Billijk
Microsoft rechtvaardigt de veranderingen uit het feit dat aan diensten als SharePoint en Teams de afgelopen tijd veel is toegevoegd. Danny Burlage, directeur van Wortell (eveneens Gold Partner Microsoft), wijst erop dat de it-reus de functionaliteit gedurende een aantal jaren heeft uitgebreid zonder dat de prijzen omhoog gingen. Burlage zegt van de vierhonderd klanten die Microsoft 365 gebruiken, slechts één klant te hebben gesproken die ontevreden is.
De algemene prijsverhoging met ongeveer 10 procent wordt volgens hem billijk gevonden. Alleen bedrijven met een sterk wisselende personeelsomvang gaan voor het ‘variabele deel’ maandabonnementen afsluiten. Burlage: ‘Microsoft creëert meer zekerheid voor de basisomzet, terwijl voor de flexibele omzet de prijzen omhoog gaan.’