Telkens opnieuw hameren onze politici erop dat België in de top drie moet behoren als het over digitale overheidsdiensten gaat. En bij elk nieuw rapport blijkt dat ons land telkens amper de middenmoot haalt. Wat is er aan de hand?
Uit de recente studie van de Europese Commssie blijkt dat België pas op de vijftiende stek staat als het gaat om het digitale aanbod van e-gov-diensten. Vijftiende op zesendertig landen, we staan in de eerste kolom, net boven het gemiddelde, maar gejuich kan er amper opstijgen van op de banken. Integendeel, zelfs mediterrane landen zoals Spanje en Portugal steken ons met gemak de loef af.
Hoe komt het dat we met de bankingtoepassingen van de KBC en Belfius de beste apps ter wereld hebben en we op e-gov-vlak blijven knoeien? En laat ons het deze keer niet hebben over de miskleun van de Coronalert-app (niks te maken met de CovidSafe-app). In de eerste plaats uiteraard omdat politici hier amper belangstelling voor hebben. Levert het stemmen op? Nee dus. Dat er een staatssecretaris is voor digitalisering, is een lovenswaardig initiatief maar waarom zet men er dan een kluns als Mathieu Michel op, die enkel geïnteresseerd is in zijn ‘winstgewenst’ in Waals-Brabant? Hij kreeg een geldbuidel van vijftig miljoen euro toegeworpen om overheidspapieren zoals het identiteits- en rijbewijs te integreren in een smartphone-app. Benieuwd of we daar tegen het einde van deze legislatuur, tegen 2024 iets van zullen zien. Misschien kan hij eens bij Belfius of KBC aankloppen hoe je dat best kan doen. Overigens is ‘Itsme’, een van de beste apps van de afgelopen jaren, zwaar gesubsidieerd door de overheid, dat wel, maar het is het makkelijkste middel om je te identificeren op allerlei overheidsdiensten.
De Vlaamse overheid, die een Europees budget van een miljard euro veil heeft voor de digitalisering, zal zich de komende twee jaar ook ten volle moeten bewijzen. Er moet dringend vooruitgang geboekt worden. Er wordt bij de overheid immers teveel geteerd op oude processen en systemen, change is taboe, maar vooral de communicatie rond de nieuwe digitale oplossingen is onbestaande. Daarom is het initiatief van gewezen Microsoft- en RealDolmen-topman Bruno Segers lovenswaardig. Hij heeft tien ‘ToDo4U’s’ opgelijst om de digitale analfabeten en goedgemutsten op weg te zetten. Het zijn bijzonder praktische tips doorploegd met zijn onnavolgbare, goedlachse proza.
Overigens worden begin volgende maand voor de achttiende keer de e-gov-awards uitgereikt, waarbij de meest verdienstelijke digitale projecten van de overheid bekroond worden. Ik mag hopen dat het deze keer voor een turboversnelling zorgt, zodat we de komende twee tot drie jaar toch minstens in de top tien terecht komen. Het zou alvast een mooie (maar alsnog té bescheiden) ambitie zijn om daar tegen de twintigste editie in 2023 mee te kunnen uitpakken. De top 3, dé Key Performance Index van premier Alexander Decroo toen hij nog minister van digitalisering was, blijft echter vooralsnog compleet onbereikbaar. Tot spijt van wie het benijdt.