Mag het verbazen? Twee op de drie cio’s geven aan dat het budget voor cyber- en informatiebeveiliging volgend jaar nog verder zal stijgen. Er is nooit een betere tijd geweest voor securitybedrijven. Die beleven gouden jaren en kruipen als paddenstoelen uit de grond.
Het goede nieuws is dat het it-budget bij de Europese cio’s volgend jaar zal toenemen, met zo’n 3,7 procent, iets meer dan het mondiaal gemiddelde. Die opwaardering is grotendeels toe te schrijven aan Covid en de toenemende digitale omslag, zegt Gartner dat hiervoor zo’n tweeduizend cio’s aan de tand voelde.
De helft van hen vertelde dat het zal investeren in businessintelligence, data-analytics en cloudplatformen. Die laatste zijn definitief doorgebroken maar zorgen er inderdaad voor dat de gealloceerde budgetten de pan uit rijzen door licenties die blijkbaar overal opduiken. Vaak experimenteert de business met cloudverkopers als Amazon, Google of Microsoft en krijgt de cio de rekening gepresenteerd. Die kan er om evidente redenen niet mee lachen.
Twee op de vijf cio’s zegt volgend jaar ook meer budget uit te trekken voor api-architectuur. Opvallend trouwens dat Gartner het nauwelijks had over low-code-programmeren, een technologie die in België nog in een prematuur stadium is, maar in Nederland, zoals wel vaker, steeds meer gehanteerd wordt om snel businesstoepassingen op de markt te brengen. Volgens sommigen is dit het jaar van de low-code. In ons land zal het vermoedelijk pas volgend jaar doordringen, als het al niet 2023 wordt. Voorlopers zijn we hier nooit geweest. Bedrijven die leven van het in de markt zetten van softwareontwikkelaars volgen die trend niet alleen met argusogen, vaak roepen ze luid dat die geen toekomst heeft. Onterecht trouwens.
Baby
Een groot deel van de aandacht op het Gartner-congres ging overigens naar de werkplek. Het is niet langer belangrijk waar je werkt, je eigen plekje met plantje en familiefoto behoort definitief tot het verleden. Dat er nog altijd veel weerstand tegen is, blijkt steeds opnieuw, vooral bij grote organisaties. Verandering blijft moeilijk. De enige die echt wil veranderen is een baby met kak in z’n broek. Die wil change, en nu meteen.
‘Employee experience’ wordt dan ook steeds belangrijker. Covid heeft in de hand gewerkt dat werknemers meer belang hechten aan een duidelijke privé- en professionele tijdsbesteding. NTT constateerde in de Workplace 2021-studie dat liefst 84 procent van de bedrijfsleiders denkt dat werknemers liever op kantoor werken, terwijl amper een op de drie medewerkers het ziet zitten om opnieuw fulltime op het werk te vertoeven. De roep van de ondernemingsorganisaties Unizo en Voka om telewerk te minimaliseren, zet die discrepantie nog maar eens in de verf. De meeste ondernemers vinden dat ze de werktijden goed managen en zijn tevreden over de werknemerservaring van hun medewerkers. Die laten dan weer een ander geluid horen. Een minderheid is ervan overtuigd dat hun werkgever echt geeft om hun welzijn.
Nu 2021 op z’n laatste voeten loopt en we toch nog de Covid-naweeën moeten doorstaan, wordt 2022 ongetwijfeld een bijzonder, welja, uitdagend jaar, met heel veel verandering, veel vrijheid ook. Gewoon alles oppakken zoals we het ‘altijd gedaan hebben’, zal er niet meer bij zijn. En dat is maar beter zo.