Drie vierde van de online shoppers kan geen enkele duurzame Belgische webshop opnoemen. Nochtans leveren webshops al tal van inspanningen. Met een duurzaamheidsbarometer wil SafeShops de vinger aan de pols houden en nieuwe initiatieven wereldkundig maken.
De duurzaamheidsbarometer 2021 peilt een aantal aspecten die een impact hebben op duurzaamheid in een e-commerce-context: verpakking, transport en logistiek, retouren en productaanbod. Webshops geven zichzelf vandaag een 6,5 op tien als gevraagd wordt naar hoe duurzaam ze zijn. 78 procent geeft echter aan in de komende jaren flinke inspanningen te leveren waardoor ze binnen de drie jaar een score zouden halen van 7,9 op 10.
Wat betreft verpakkingen bundelt 86 procent van de Belgische webshops verschillende bestellingen. 77 procent gebruikt duurzame of beperkte opvulmaterialen en 73 procent vermindert het verpakkingsvolume door bijvoorbeeld zakken, enveloppes of aanpasbare dozen te gebruiken. De meeste Belgische webshops hanteren ook een beleid waarbij terugsturen zoveel mogelijk wordt beperkt. Zo werkt 83 procent aan betere, duidelijkere productinformatie om retouren te vermijden en 79 procent gebruikt een verpakking die ook kan gebruikt worden bij het eventueel terugzenden. Ook een duurzame manier om teruggestuurde goederen opnieuw aan te bieden (als tweedehandsproduct) of te herverpakken, wordt door 68 procent van de webshops al gedaan.
‘Een op vijf webshops heeft geen retour’, zegt Greet Decocker Managing Director van SafeShops.be. ‘Het gemiddeld retourpercentage over alle sectoren heen blijkt 3,5 procent te zijn. Het zijn vooral de sectoren waar het product dient te passen of gepast moet worden die gevoelig blijken voor retour. Retour is dus geen uitdaging voor de volledige e-commerce handel. Ai en augmented reality zouden hierbij verder ingezet kunnen worden, om het risico op retouren te minimaliseren. Daar stellen we echter vast dat velen hier niet de nodige kennis voor hebben of dat de technologie nog niet voor iedereen toegankelijk is.’
Transport
Bijna 7 op de 10 Belgische webshops (68 procent) zetten in op het aanbieden van pick-up-punten waar klanten hun pakket kunnen afhalen. Veel andere opties zijn echter nog te weinig gekend of in volle ontwikkeling. Het is echter wel op dit vlak dat de meeste mogelijkheden zich voordoen om e-commerce nog duurzamer te maken.
De duurzaamheidsbarometer geeft onder meer aan dat een CO2-compensatie, ecologisch transport of alternatieve pick-uppunten nog ruimte bieden voor verdere ontwikkeling. Bovendien zijn het oplossingen waar webshops zelf ook voor open staan. 62 procent zegt bereid te zijn om een CO2 compensatie te testen, 18 procent vervoert reeds ecologisch en 4 op 10 overwegen dit. 38 procent geeft aan alternatieve ophaalpunten te overwegen of de levertijd te verlengen waardoor er meer kan gegroepeerd worden.
Een heel goed initiatief van Safeshops naar richting duurzame webshops. Er wordt inderdaad weinig aandacht gegeven aan duurzame webshops. https://www.biobey.be is ook een Belgische webshop voor duurzame en natuurlijke verzorging. Producten worden opgestuurd in gerecycleerd dozen zonder gebruik van plastic. Leveringen in de buurt worden gedaan met de fiets en binnen een straal van 20km met elektrisch vervoer. CO2 uitstoot is de grootste probleem. Momenteel zijn er niet zoveel opties van koeriersdiensten dat CO2 neutraal levert. Hopelijk zal het binnenkort wel veranderen en zal er ook meer aandacht zijn voor duurzame webshops.