Belgische bedrijven hebben een DQ-score (Digital Quotient) van 39. De DQ-score is een methodologie van het consultancybureau McKinsey om de digitale maturiteit op te meten. Het wereldwijde gemiddelde van de DQ-score is 34.
De DQ meet de digitale maturiteit van een bedrijf op vijf belangrijke dimensies (Strategie, Organisatie en talent, Agile en cultuur, capaciteiten – data en technologie, en adoptie en schaalvergroting) en 32 managementpraktijken. Op deze manier brengt McKinsey de sterktes en zwaktes van elk bedrijf in kaart.
Met een DQ van 39 zit ons land net boven het wereldwijde gemiddelde van 37. In ons land is de TMT-sector (telecom, media en technologie) met een DQ-score van 46 de beste leerling van de klas. Op de tweede en derde plaats vinden we de financiële sector (DQ 42) en de publieke en sociale actoren (DQ 40).
Volgens de conclusies van McKinsey doen Belgische bedrijven het goed op vlak van strategie, technologie en het opzetten van ecosystemen en partnerships, maar lopen ze achter op vlak van data, schaalvergroting en talent. Zo geeft amper 1een op de vijf Belgische bedrijven aan dat ze op dit moment voldoende inzichten uit hun data halen om deze een wezenlijke impact te laten hebben op de bedrijfsresultaten. Een even groot aantal geeft aan dat analytics nu reeds een impact hebben op hun bedrijfsvoering. Amper een kwart voelt zich in staat om digitaal talent aan te trekken.
Daarnaast valt op dat Belgische digitale leiders bovengemiddeld scoren op élke gemeten dimensie. Tot slot blijkt dat de grootte van een bedrijf geen doorslaggevende impact heeft op de digitale prestaties. In de resultaten merken we dat kleine en middelgrote ondernemingen geen grote achterstand hebben op de grote spelers en dat maar liefst dertig procent van de Belgische leiders een kmo is.
Digitale kampioenen
Het onderzoek van McKinsey werd opgesteld in het kader van Fastfwd-project van tech-entrepreneurs Stefan Dierckx (Projective Group) en Jürgen Ingels (Smartfin Capital). Zij werken aan een actieplan waarmee ze de digitalisering van Belgische bedrijven in een stroomversnelling willen brengen. Eén van de belangrijkste vaststellingen dit jaar was dat de ‘digital champions’ een echte voortrekkersrol vervullen. ‘Hier willen we op inspelen’, zegt Dierckx. ‘Deze kampioenen beheersen veel technologieën en werkwijzen die andere bedrijven kunnen inspireren. Aan de hand van Go & See-sessies willen we het management van kleine en grote bedrijven in contact brengen met de digitale koplopers om zo antwoorden te geven op de hoe, wat en waarom.’
Deze maand geeft Fastfwd de aftrap aan een eerste reeks sessies. Deze zullen plaatsvinden bij organisaties uit verschillende sectoren. Imec, VDAB, Telenet, Showpad, Belfius en achttien andere bedrijven bevestigden hun samenwerking. De volledige lijst is te raadplegen op de website van Fastfwd Belgium.