VDL Groep, een internationaal industrieel familiebedrijf met 105 bedrijven, verspreid over 19 landen en met ruim 15.000 medewerkers, kampt nog steeds met de gevolgen van de cyberaanval op 13 oktober. Partners als Philips en ASML zijn indirect slachtoffer van de aanval.
‘VDL is een belangrijke toeleverancier voor Philips; wij zijn er ook door geraakt’, zegt Philips-topman Frans van Houten in het Eindhovens Dagblad. Zo levert VDL onder meer onderdelen voor medische systemen aan Philips-fabriek in Best. ‘Ik weet dat ze keihard werken bij VDL. Ook handmatig zijn ze in staat om veel processen toch te laten doorgaan. De benodigde documentatie voor leveringen moet dan maar op een later moment komen.’
Het Bergeijkse bedrijf Multifix zegt zijn onderdelen voor bussen van VDL niet meer te kunnen leveren. ‘VDL weet niet hoeveel onderdelen ze nog in het magazijn hebben en hoeveel ze nodig hebben’, stelt directeur Arthur Burgmans in de krant. Zijn bedrijf levert onder meer bekabeling voor bussen.
ASML
Ook ASML erkent in het Eindhovens Dagblad dat het wordt geraakt. De chipmachinemaker meldde woensdag in een toelichting op de kwartaalcijfers dat leveringen vertraging oplopen als gevolg van materiaaltekorten bij toeleveranciers. ‘Onderdeel’ daarvan zijn de gevolgen van de it-problemen bij VDL, bevestigt een woordvoerster.
ASML stelde VDL een aantal van zijn eigen it-medewerkers ter beschikking om hulp te bieden in de eerste dagen na de aanval. Op de website van VDL staat: ‘Alle ondersteunende reacties en aangeboden hulp uit binnen- en buitenland zijn hartverwarmend, hartelijk dank daarvoor.’
VDL kan nog niet aangeven wat de gevolgen van de cybercrime zijn. ‘Ik vind het al knap dat we sinds vorige week donderdag hebben kunnen zorgen voor digitaal veilige systemen voor VDL Nedcar en andere werkmaatschappijen’, aldus de zegsman.
Autoproductie
Het Eindhovens Dagblad stelt dat bij VDL Nedcar weer in twee ploegen wordt gewerkt aan de productie van Mini’s en BMW’s. Over andere individuele VDL-bedrijven wil het concern niets zeggen. Duidelijk is dat de situatie per bedrijf en daarmee ook het eventuele gevolg voor klanten verschilt. Zo laat DAF weten dat VDL ‘prima in staat is’ zijn onderdelen voor de vrachtwagens te leveren.
De woordvoerder van VDL kan nog niet zeggen of het ergste achter de rug is.