Het Vlaamse Agentschap Innoveren en Ondernemen (VLAIO) heeft iam-specialist TrustBuilder een projectsubsidie toegekend van ruim een half miljoen euro. Het geld moet dienen voor de verdere ontwikkeling van zijn digitale ecosystemen en de uitbouw van het r&d-team.
TrustBuilder lanceerde in 2017 ID Hub als oplossing voor identity & access management (iam). Banken als KBC, ING en Argenta, verzekeringsmaatschappijen als Allianz en DKV, en dienstenbedrijven (SD Worx, Eurocontrol, NMBS en FedNot) gebruiken het om de toegang tot hun diensten te beveiligen.
Klanten van TrustBuilder bouwen bovendien in toenemende mate ecosystemen, die diensten van derde partijen samen met hun eigen producten bundelt tot een totaaloplossing. Het opzetten van dergelijke digitale ecosystemen is technisch niet eenvoudig. Er moet voldoende vertrouwen zijn tussen de samenwerkende partijen en er is nood aan sterke beveiliging van zowel toegang tot de ecosystemen als de data die uitgewisseld worden. Om het bedrijven makkelijker te maken elkaars diensten te gebruiken, ontwikkelde TrustBuilder een concept voor een marktplaats, TrustBuilder NG (Next Generation) dat verder bouwt op de Service Catalog die het bedrijf nu al aanbiedt.
Vergoeding
De projectsubsidie van VLAIO geeft TrustBuilder nu extra middelen om het concept concreter uit te werken. TrustBuilder NG moet een marktplaats worden waar bedrijven hun eigen apps onderbrengen en die tegen vergoeding laten gebruiken door andere bedrijven. Tegelijk kunnen zij weer apps van anderen toevoegen aan hun eigen ecosysteem. Op die manier stimuleert TrustBuilder de samenwerking tussen bedrijven die elkaar anders nooit hadden leren kennen.
‘Er is behoefte in de markt aan een onestopshop voor banking-apps, zowel voor de technische als de commerciële oplossing’, zegt Astrid Van Aggelen, VLAIO-projectadviseur. ‘Op dit moment werken banken vaak met aparte componenten voor authenticatie, identity management en de api, en gebeurt de integratie ad hoc. Ook serviceproviders worden apart benaderd. Dit is niet ideaal gezien de snelheid waarmee banken hun apps willen uitbreiden en de concurrentie voor willen zijn. Met een onestopshop kan TrustBuilder zich onderscheiden van concurrenten en krijgen ze toegang tot een grotere markt.’
Het project rond TrustBuilder NG heeft al geleid tot extra aanwervingen. Frank Hamerlinck, ceo van Trustbuilder: ‘Na de kapitaalsinjectie van PMV begin dit jaar is ook deze projectsubsidie een bewijs dat ons verhaal over ecosystemen en marktplaatsen inspeelt op de moderne manier van samenwerken tussen bedrijven.’