Grote consultancybedrijven in ons land, zoals Deloitte en EY, zetten zwaar in op digitale profielen. Ook bij de aanwervingen van starters spelen digitale vaardigheden een belangrijke rol.
In een persbericht spreekt Deloitte over 1.500 aanwervingen dit jaar. Dat is het hoogste aantal ooit voor de Belgische vestiging van de consultant. Deloitte is de grootste van de klassieke vier consultants in ons land; EY, PwC en KPMG zijn de andere drie.
Opvallend is dat er bij die 1.500 aanwervingen heel wat digitale experts zitten. Voor Deloitte gaat het al om een kwart van de aan te werven junior profielen.
Big data
Bij EY, met 2.530 werknemers het tweede consultancybedrijf in België, gaat het om 120 digitale profielen, op een totaal van zevenhonderd nieuwe medewerkers. Daar zoeken ze specialisten in big data, cyberveiligheid, risicoanalyse, it-infrastructuur en softwareontwikkeling, aldus de EY-woordvoerder in de krant De Tijd.
Dat zijn dan enkel de twee grootste consultants. Ook bij PwC en KPMG is digitale transformatie een flinke pijler in hun aanbod, en dus ook bij aanwervingen.
Daarnaast zijn er ook nog andere consultants als McKinsey, Bain & Company en Boston Consulting Group. En natuurlijk ook de vertrouwde technologienamen als Accenture, Cegeka, Ordina en Capgemini. Ook daar woedt de strijd om talent volop.